Fremtiden har været usikker for Peter Frödin-karakteren Franzi, men nu er Hansi Hinterseer-parodien lagt i graven.
Det skriver mediet Markedsføring, som har fået nyheden bekræftet af 25syv, der står bag Bet25, Rød25 og Derby25 under sig.
Her bekræfter Anders Mørup, der er CMO i 25syv, at samarbejdet med reklamebureauet Wibroe, Duckert og Partners er ophørt, og at man i stedet har indgået en aftale med Boye & Spellerberg. I den forbindelse dropper man Peter Frödin-karakteren.
Slager-kampagnerne begyndte i 2019, og selvom mange efterhånden kender Franzi-figuren, så er det langt fra alle, der kædede karakteren sammen med bettingselskabet. Derfor ønskede man at bruge ham til mere taktisk markedsføring, der gik tættere på deres bettingbrands, men det ønskede Frödin tilsyneladende ikke.
'Når det har handlet om opfordringer til spil, har vi ikke måtte bruge ham. Men det er klart, at vi gerne ville gå tættere og tættere på for at opnå en større genkendelighed, for det var jo ligesom ham, der skulle sælge vores produkter,” siger Anders Mørup til Markedsføring.
'Ser intet problem'
Anders Mørup fortæller til mediet, at beslutningen ikke har noget at gøre med lovforslaget om at forbyde kendte mennesker i reklamer, som Ekstra Bladet flere gange har beskrevet.
'Jeg kan på ingen måder forestille mig, at vi bliver ramt af det nye initiativ, og jeg ser ikke noget problem i at fortsætte med Franzi25. Vi har sammen med vores dygtige kreative bureau skabt en fiktiv figur, som er gået viralt, og som giver danskerne et godt grin,' skrev Anders Mørup i juli til Ekstra Bladet og fortsatte:
'Med Franzi25 og universet omkring ham er der ikke tale om en kendis, der opfordrer folk til at spille, eller som henvender sig til unge mennesker. Efter min overbevisning er det denne form for reklame, initiativet skal dæmme op for.'
Uvidende Frödin
Artiklen fra Markedsføring kommer tilsyneladende bag på Peter Frödin.
Skuespilleren var i hvert totalt uvidende om det, da Ekstra Bladet i går, onsdag 1. februar, mødte ham på den røde løber til premiere på filmen 'Meter i sekundet'.
Her afviste han, at han havde hørt noget nyt omkring Franzi-karakteren og reglerne om kendte mennesker i reklamer.
Peter Frödin understregede dog, at han er fortaler for at regulere reklamemarkedet omkring bettingfirmaer.
Du kan høre hele interviewet med ham herunder:
Wibroe, Duckert og Partners bekræfter over for Ekstra Bladet, at samarbejdet er slut. Henrik Juul, kreativ direktør og partner i reklamebureauet, fortæller, at man har trukket stikket på samarbejdet, da hverken Wibroe, Duckert og Partners eller Peter Frödin ønskede at blive brugt i en mere taktisk markedsføring af 25syv.
- Vi så hinanden i øjnene og blev enige om, at det så var slut. Det har været skidesjovt at lave, og så fik jeg da også prøvet kræfter med tysk slagermusik. Vi har med et lille budget lavet en karakter, der er blevet enormt populær, men ligesom da vi lavede Polle (karakteren Polle fra Snave, der blev kendt fra Sonofon-reklamerne og siden fik sin egen spillefilm, red.), og han skulle være mere taktisk, så stopper det, som publikum elsker, siger han.
Henrik Juul har selv været en del af bookmakerbranchen. Blandt andet var han med til at stifte Bet24 med Holger Kristensen og Jan Duckert - sidstnævnte stiftede han også reklamebureauet med, men han gik bort i 2021. Bet24 blev i 2012 solgt til Unibet, inden de få år senere stiftede Bet25. Her sad Henrik Juul også i bestyrelsen i en periode, men i dag er han helt ude af bookmakeren.
Artiklen er opdateret 13:48 med citat fra Henrik Juul.