Influencer i plakat-plagiat: Kan få store konsekvenser

Der er ikke tale om småpenge i erstatning, hvis lovene om markedsføring og ophavsret overtrædes

Parret åbner sig selv op for søgsmål ved at bruge designs, der allerede eksisterer. Foto: Privat
Parret åbner sig selv op for søgsmål ved at bruge designs, der allerede eksisterer. Foto: Privat

Det blev noget af en shitstorm for det danske kendispar Simone og Morten Spangsvig, da de for nylig lagde deres nyeste navneplakater ud på deres salgsside.

Her bemærkede flere, at der ikke var tale om helt så unikke design, som ægteparret ellers havde skrevet, at de solgte.

 

Det fik en af kunstnere bag værket på den ene plakat til at udtale til Ekstra Bladet, at der efter hans mening var tale om plagiat - og ikke særlig opfindsomt plagiat.

Danske realitystjerner i shitstorm: Anklaget for plagiat

Nu fortæller advokat Malene Buch Andersen til Ekstra Bladet, at det kan få store konsekvenser, hvis parret bag plakaterne skulle blive anklaget for brud på enten ophavs- eller markedsføringsloven.

- Hvis man kommer til at stå med et erstatningskrav fra et af de store firmaer, kan det godt gå hen at blive rigtig træls sag. Det kan potentielt blive et rigtig tungt beløb, lyder det fra advokaten fra Penta, der beskæftiger sig med netop disse sager.

Et anderledes prisleje kan der dog være tale om, hvis parret skal ud i en sag om godtgørelse til en kunstner for at have brudt ophavsretten.

- Her ser vi typisk et beløb på mellem 5-40.000 kroner, men det er ikke særligt høje beløb, vi bruger for godtgørelse i Danmark ud fra den retspraksis, vi ser. Jeg siger også ofte til mine klienter, at de skal gå ind i det, fordi de vil have standset krænkelsen - ikke fordi de forventer mange penge ud af sagen.

Hvis man skal vurdere, om der er tale om plagiat, skal værket ses på i forbindelse med en retssag, hvor en dommer vil komme med sin vurdering af ligheden mellem værkerne.

Vægter forskellighed
Her ser man ifølge Malene Buch Andersen på, om der er tale om en direkte kopi, eller om de mest toneangivende elementer i værket er så tæt på originalen, at der kan være tale om plagiat.

- Derudover kan dommeren vægte, om forbrugeren kan have svært ved at skelne de to værker fra hinanden. Vi har set afgørelser på, at ophavsretsloven er overtrådt, selvom der ikke er tale om en identisk plakat. Jo flere særprægede karaktertræk, der går igen, jo mere vægter det.

Advokaten fortæller, at der som sådan ikke er noget problem med at afbillede andre menneskers produkter på tegninger i forhold til ophavsretsloven, så længe man egenhændigt har fremskabt eller tegnet dette, og der ikke er tale om et plagiat.

- Der, hvor man til gengæld her kan komme i problemer, er med markedsføringsloven. Den siger, at man ikke må bruge andres forretningskendetegn, brands eller varemærker for at promovere sine egne produkter.

Med et stort modehus som Goyard, der blev brugt på Simone og Morten Spangsvig plakater, kan der derfor være tale om et stort erstatsningskrav, hvis firmaet får medhold.

Kan ende med straf
Som regel i en sag om mulig plagiat starter advokaterne med at sende en mail til dem/den, der plagierer, for at bede dem stoppe og kommer muligvis med et krav om godtgørelse

Hvis der ikke kan findes en løsning, kan sagen herefter anlægges ved de civile domstole.

Der bliver nedlagt forbud mod at bruge kunstnerens værk, hvis sagen vindes af den, der føler sig plagieret.

Hvis krænkeren ikke stopper med at bruge materialet, kan fogedretten involveres til at håndhæve afgørelsen.

I særligt grove sager kan politiet gå ind i sagen og give en straf for krænkelser.

Malene Buch Andersens rigtig gode råd til folk, der gerne vil tjene på plakater er da også såre simpelt.

- Hvis du vil være helt sikker, skal du ikke tegne noget, der allerede er lavet. Så skal man altså finde på noget selv.

Det svarer Simone og Morten Spangsvig

Ekstra Bladet har spurgt ægteparret til, hvordan de forholder sig til de mulige sager, der kan være ved at bruge plakater, der allerede eksisterer i sine værker.

'Vi har heldigvis fået rigtig mange søde beskeder fra folk, der bakker op og ikke er i tvivl om, at det aldrig har været vores hensigt at snyde nogle. Lige så snart at vi blev gjort opmærksomme på, at vi muligvis lige skulle tjekke op på lovgivningen omkring plakaterne, tog vi dem væk fra vores sortiment og sendte dem til vores egen advokat med det samme, da vi selvfølgelig kun er interesseret i at holde os inden for lovens rammer.

Heldigvis tog vi plakaterne ned, nærmest hurtigere end de blev lagt op, så vi har endnu ikke nået at sælge nogle af dem. Selvom vores advokat mener, at der i tilfældet med raketplakaten ikke er tale om plagiat, er vi selvfølgelig ikke interesseret i, at træde nogle over tæerne. Derfor har vi valgt at tage dem af vores sortiment permanent, og lave nogle nye navneplakater uden at lade os inspirere for meget af andre.

Ift. Hvad jeg tænker omkring, at der muligvis kan komme en sag om erstatningskrav, hvis firmaer/kunstnere skulle vælge at gå videre med det, så er jeg ret fortrøstningsfuld, især efter at vi har snakket med vores egen advokat.

Vi mener selv at vi har taget ansvar ved at handle med det samme, og har endnu ikke hørt noget fra andre kunstnere, firmaer eller advokater. Så jeg betragter dette som en lektie, som jeg vil tage med når vi laver plakatdesigns fremadrettet', lyder det.