Nu reagerer sponsorer: Mindst én er smuttet

Influencer Louise Madsens samarbejdspartnere tager 'nabostrid-sagen' alvorligt, og ifølge hende har hun allerede mistet en stor kunde. Samtidig anmeldes en anden partner NA-KD af flere til 0 stjerner på Trustpilot grundet sagen

Louise Madsen og Steffen Hous nabofight, og ikke mindst hendes omtale af ham i sine sponsorerede videoer og opslag, har kostet hende mindst én samarbejdspartner. Det er hun træt af. Fotos: Anthon Unger
Louise Madsen og Steffen Hous nabofight, og ikke mindst hendes omtale af ham i sine sponsorerede videoer og opslag, har kostet hende mindst én samarbejdspartner. Det er hun træt af. Fotos: Anthon Unger
Følg Underholdning
Følg Danske kendte

Man ryger åbenbart ikke i mediemøllen ustraffet.

Det kan den 19-årige influencer Louise Madsen skrive under på efter sit livs stormvejr.

De videoer på YouTube og Instagram, hvor hun i flere tilfælde har talt dårligt om sin overbo, Steffen Hou, efter at hun blev sur på ham over det, hun kalder nabochikane, er nemlig ikke bare almindelige videoer.

Det er ofte sponsorerede af slagsen, hvor en samarbejdspartner har betalt Louise Madsen for f.eks. at nævne deres navn og tale godt om deres produkter, bære deres tøj, smykker eller lignende.

Sådan tjener populære influencere deres - ganske ofte - mange penge. Men noget tyder på, at Louise Madsens nabostrid og især udskamningen af Steffen Hou i en række sponsorerede videoer kan blive et problem for hende.

I hvert fald vil de samarbejdspartnere, Ekstra Bladet har fået svar fra, da vi kontaktede dem for at høre deres reaktion på sagen, kigge nærmere på forløbet.

'Vi tager naturligvis den aktuelle sag dybt seriøst og er nu i fuld gang med at undersøge situationen nærmere,' skriver administrerende direktør i norden for måltidskassefirmaet HelloFresh, Kristian Hald.

HelloFresh er bare én af Louise Madsens mange samarbejdspartnere, og de sponsorerede blandt andet en video fra sommeren 2021, hvor Louise Madsen efter ca. otte minutter sidder i Kongens Have i København og taler dårligt om sin overbo.

Læs mere om sagen her og her.

Artiklen fortsætter under videoen ...

Influencer Louise Madsen taler ud om nabokrigen med journalisten Steffen Hou.

Lang liste af partnere
Listen af samarbejdspartnere tæller også bl.a. Gina Tricot, Nextory, Zalando, byBiehl, Nøie og Desenio. Sidstnævnte laver plakater og posters i skandinavisk design, men har pt. ikke planer om et yderligere samarbejde. Det har dog ikke noget med sagen at gøre.

'Da vi ikke er inde i sagen eller ved, hvad der er sket og hvem, der har ret, afstår vi fra at tage parti. Vi udvælger selv vores influencere, men kan ikke være ansvarlige for, hvad de laver, efter at vi har samarbejdet med dem. For nu er der ikke planlagt flere samarbejder,' fortæller Amanda Leklöf, PR Manager for Desenio, på svensk i en mail.

Artiklen fortsætter under boksen ...

Det tjener man som dansk influencer

Det er i nyere tid blevet en anderledes måde at tjene penge på, for med de sociale mediers og især YouTubes komme er begrebene følgere og abonnenter blevet fremherskende. Har man mange af dem, kan man proportionelt tjene rigtig mange gysser.

Virksomheder kan, ved at benytte influencere eller andre personer med en stor følgerskare, ramme en målgruppe helt rent og effektivt, og selvom de mest populære internet-fænomener herhjemme kan tjene, hvad der ligner en solid månedsløn eller endnu mere for en kampagne, som de fleste influencere har flere af for flere forskellige firmaer samtidig, så er det alligevel billigere for de reklamerende at gå influencer-vejen end at køre en milliondyr reklamekampagne på eksempelvis TV 2.

En af landets mest populære influencers, Irina Olsen, fortalte i 2020 til B.T., at hun kan tjene mellem 100.000 og en halv million kroner om måneden på at reklamere i sine posts, men så skal hun også arbejde hårdt hver dag.

Loggershut er en såkaldt Influencer Marketing Platform, der hjælper med influencer-marketing og oplysningskampagner. De skriver følgende om begrebet:

'Selvom antallet af følgere ikke er afgørende, kan antallet af følgere få en ret stor betydning for, hvilken løn, du bliver tilbudt som influencer. Har du nogle få hundrede eller tusind følgere, så er det afgørende for brands, at det er en meget specifik målgruppe, du når ud til via dine følgere. Går du på jagt, og 'kun' har 400 følgere, så vil outdoor brands sikkert være interesseret i et samarbejde med dig, da alle dine følgere er potentielle kunder til produkter i kategorien outdoor.

Har du mindst 10.000 følgere på din Instagram-profil, kan du indsætte et link på dine posts, så dine følgere kan swipe direkte videre i den webshop, hvor man kan købe produktet, som du markedsfører.

Har du rigtig mange (Instagram)følgere, eksempelvis mere end 100.000 (som Louise Madsen, red.), så kan du tjene op mod 100.000 kr. for en kampagne, som typisk dækker over en række posts og stories samt rettighederne til det indhold, som influenceren laver.

Denne type influencers er ofte fuldtidsinfluencers og har en agent eller et bureau til at styre.'

Vil kigge på sagen
Og så er der NA-KD - et af verdens hurtigst voksende tøjbrands - som benytter Louise Madsen. Også de vil kigge på sagen.

'Det er korrekt, at vi har arbejdet med Louise Madsen i 2021 med betalte samarbejder på hendes medieplatforme. Vi har ikke hørt om denne historie (Ekstra Bladets afsløring om nabostrid og udskamning, red.), men vi vil helt sikkert kigge på sagen.', skriver Julia Alqvist, Global PR fra NA-KD, i en mail og fortsætter:

'Når vi laver samarbejder med profiler for at vise vores produkter, kontrollerer vi ikke eller kender til alt, der bliver sagt og gjort i for eksempel en vlog (en blog i videoform på f.eks. YouTube som dem, Louise Madsen laver, red.). Men alle de profiler, vi arbejder med, skal godkende vores vilkår og betingelser, der udtrykkeligt fastslår, at det ikke er tilladt at lave indhold, hvor man mobber folk,' lyder det.

Artiklen fortsætter under boksen ...

Louise Madsen: - Jeg bliver ekstremt ked af det

Louise Madsen er rystet over, at folk chikanerer mindst en af hendes samarbejdspartnere ved at anmelde dem til 0 stjerner på Trustpilot pga. hende.

- Jeg bliver ekstremt ked af det over, at folk bliver ved. Jeg har allerede mistet en samarbejdspartner, og jeg synes, det er ekstremt dårlig stil at folk hører en side af historien og dermed vil prøve at ødelægge det for mig, siger hun til Ekstra Bladet.

- Hvem har du mistet?

- Det holder jeg for mig selv, men det var en ny og stor samarbejdspartner, jeg havde glædet mig meget til at samarbejde med - også i fremtiden. Men det kan jo være, de kommer tilbage igen.

Onde tunger vil måske mene, at det, der sker lige nu, et eller andet sted er selvforskyldt, men Louise Madsen er ikke på linje:

- Jeg vil igen understrege, at jeg blot har delt ud af mine frustrationer og de ting, jeg har været udsat for. Derudover bliver mine videoer godkendt af mine annoncører, inden de bliver publiceret. 

- Bliver dine videoer virkelig set igennem af annoncørerne? De er jo ofte ret lange.

- Jeg ved ikke, hvordan proceduren foregår, men jeg sender altid min video til godkendelse inden publicering. NA-KD er den eneste samarbejdspartner, der først ser den, når den bliver posted, og ikke forventer at se den inden, men de har mulighed for at komme med kommentarer og få den taget ned, hvis noget ikke er, som de ønsker.

Også Louise Madsens influencer-management ærgrer sig over de internet-krigere, der forsøger at ødelægge forholdet til sponsorerne. 

- Det er selvfølgelig superærgerligt, men det kommer desværre ikke bag på os. Alt omkring samarbejdspartnere håndterer vi dog internt, siger Anthon Bendtsen fra AA Agency.

 

Netop NA-KD er hårdt ramt af sagen, når det kommer til kundetilfredshed.

På deres Trustpilot, der ellers har fire stjerner ud af fem i gennemsnits-rating, vælter det således lige nu ind med dårlige anmeldelser alene af den grund, at NA-KD er samarbejdspartner med Louise Madsen.

Her svarer NA-KD i øvrigt deres kunder det samme, som de svarede Ekstra Bladet: 'Vi har ikke hørt om denne historie'.

 

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Hør mere om influenceren Louise Madsens nabostrid med dokumentaristen Steffen Hou i denne uges udgave af Kvindetribunalet. Lyt med herunder eller i din foretrukne podcastapp

Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.
LIGE NU

Mere fra Ekstra Bladet+

Tak til børnene for at give deres liv

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+