Raser over dansk magasin: - Det er direkte stupidt

En lang række bloggere og influencere er rasende over et opslag på ELLE's Instagram, hvor de sammenligner børn med accessories. Nu har ELLE fjernet det

Nanna Schultz er en af dem, der er fortørnet over ELLEs opslag. Foto: Privat
Nanna Schultz er en af dem, der er fortørnet over ELLEs opslag. Foto: Privat
Følg Danske kendte

'Børn er blevet den nye it-accessory'.

Sådan lød det blandt andet i et opslag på magasinet ELLE's Instagram-profil, da de i et opslag forsøgte at promovere en klumme om moderskabet i deres nyeste magasin.

'Pludselig var de overalt. De såkaldte 'yummy mummies', der får det til at se legende let ud at være en chik mor', lød det blandt andet også i opslaget.

Det affødte hurtigt en lang række kritiske reaktioner fra en lang række kvinder - heriblandt flere bloggere og influencere.

Kæmpe brøler: I tårer i kulissen

'Øh... Kalder I børn for accesories? I er med på, de er mennesker, ikke? På lige fod med voksne? Come on altså...', skrev en.

'Mit barn er soooo a/w (efterår, vinter, red.) 2016 - godt jeg snart kan bytte ham ude med en anden model', skrev en anden, mens en tredje fortsatte:

'Og flot I lige nåede at redigere den (teksten, red.), inden shitstormen rammer. Tænker at næste nummer så kan bruges på at kigge ind og lære om jeres stigmatiserende retorik om moderskabet'.

Efterfølgende redigerede ELLE ordlyden og fjernede blandt andet en række navne på kendte kvinder på opslaget.

Se opslaget herunder:

Her ses det oprindelige opslag. Det er siden blevet ændret.
Her ses det oprindelige opslag. Det er siden blevet ændret.

Efterfølgende er opslaget blevet slettet helt og erstattet af dette, hvor ELLE forklarer, hvorfor de fjernede billedet:

 

Har skabt stor debat
Det oprindelige opslag hos ELLE har i den grad sat en shitstorm i gang, og på Instagram er flere bloggere og influencere som modsvar begyndt at dele billeder fra de mindre flatterende sider af forældreskabet under hashtagget 'momkindness'.

Kvinden, der satte bevægelsen i gang ved selv at dele en række billeder, er Nanna Schultz, der selv er mor til to, og som står bag Instagram-profilen og hjemmesiden momkind.dk, hvor hensigten netop er at sætte fokus på de mange forskellige facetter af det at være mor.

Se billederne herunder:

Schultz fortæller til Ekstra Bladet, at hun ligesom mange andre blev meget forarget, da hun så opslaget på ELLE's profil.

- Det, som faldt i øjnene for mig, er, at de både i opslaget og i artiklen i bladet bruger begrebet 'yummy mummies' om de her velplejede, veltrænede, super lækre mødre, der går til møder og har styr på det hele. Derudover kalder de børn for it-accesories. Jeg synes, at begge ting er meget problematiske, siger hun og fortsætter:

- Jeg er sikker på, at de mener det med et glimt i øjet, men det er meget problematisk, når et modemagasin fremlægger sådan et ideal som værende 'in'. Det hører efter min mening ingen steder hjemme at tale sådan om børn og moderskab. Man taler om det som en legende let ting, og det er noget, der kommer til at se legende let ud, og det er bare ikke virkeligheden.

 

- ELLE vælger jo at redigere i opslaget og siden slette det? Det er der mange, der er kritiske omkring, fordi de så 'lukker ned' for debatten. Hvad tænker du om det?

- Det synes jeg er super uheldigt - at man rent journalistisk retter i noget, man har skrevet, og fjerner noget af det, som folk opponerer imod. Det er også noget af det, der har været benzin på shitstorm-bålet, for så bliver folk endnu mere rasende. Og ordene står jo stadig i deres magasin. Så det ændrer ikke noget, siger hun og fortsætter:

- Så jeg håber virkelig, at de tager det her på et redaktionsmøde og ser ind ad.

Bliver glorificeret

Som svar på hele debatten valgte Nanna Schultz at dele en række ærlige billeder fra sit liv som mor på Instagram samt opfordre andre til at gøre det samme med hashtagget #momkindness. Det har hundredvis af kvinder allerede gjort, og på Instagram vælter det lige nu ind med ærlige billeder af livet som mor på godt og ondt.

- Jeg er glad for, at debatten kan leve videre på den måde, for jeg synes, at det her rammer hovedet på sømmet omkring meget af det, vi ser lige nu. Moderskabet bliver glorificeret og gjort til noget, der ser nemt ud, og det er problematisk, når det er en magasin som ELLE, der putter den her idé op på en pedestal, siger hun og fortsætter:

- For de har altså også et ansvar over for dem, der modtager deres indhold. Og jeg forstår virkelig ikke, hvad intentionen med det her opslag og denne her artikel er. Den har ingen retning, og så bliver det pludselig bare en artikel om, at det er trendy at være mor.

- Hvorfor vælger du så at opfordre til at starte denne her 'bevægelse'?

- Jeg kunne jo se, hvor mange der er oppe at køre over det her opslag, og jeg går jo også selv til angreb på dem, men så tænkte jeg, at jeg måtte starte noget andet. Vi må tage den anden hat på og se, hvordan det faktisk ser ud. Det er jo også min ambition med momkind. At vise alle facetter af moderskabet. Det handler om at vise diversitet, og det mangler der hos ELLE, siger hun og fortsætter:

- Da jeg blev mor for første gang for fire-fem år siden, der var det sådan nogle opslag, der kunne påvirke. Ens bullshit-filter ændrer sig, når man bliver mor. Man ændrer selvforståelse, og man bliver mere modtagelig over for sådan noget. Vi skylder hinanden mødre imellem at passe bedre på hinanden, og det burde en redaktion som ELLE også have tænkt over og vide, at det ikke ville lande godt. Det andet er direkte stupidt, synes jeg.

Nanna Schultz har siden sit opslag fået mange positive reaktioner, og det varmer, fortæller hun.

- Jeg bliver helt rørt. Folk skriver, at det er fantastisk, og det gør virkelig, at jeg tænker, der er håb forude. Og dermed siger jeg ikke, at der ikke skal være plads til billeder, hvor vi er dejlige og sminkede, og hvor vi ser dejlige ud, men man har som mor brug for at vide, at der er andre, der også kæmper, og at alt ikke altid er rosenrødt, og det er overvældende, at der nu kommer så mange tilkendegivelser og andre, der deler lignende billeder, og at vi på den måde har fået startet en lille revolution.

Elles chefredaktør: En fragmenteret del

Ekstra Bladet har været i kontakt med Cecilie Ingdal, chefredaktør på ELLE. Hun har følgende at sige til, hvorfor de har valgt at fjerne det oprindelige opslag:

'På vores nye opslag på Instagram skriver vi, hvorfor vi arkiverede det foregående opslag. Fordi de mødre, der var på billederne, ufrivilligt blev afsendere på en vinkel i en debat, som det ikke var hensigten. Debatten er virkelig vigtig, og vi ønskede, at den skulle kunne fortsætte', skriver Cecilie Ingdal i en mail til Ekstra Bladet og fortsætter:

'Derfor arkiverede vi opslaget og lavede med det samme et nyt, hvor de så blev holdt uden for. Opslaget refererer alene til en artikel i ELLE, hvor ELLEs 30-årige barnløse journalist, Rose Boelsmand i klummeformat, fortæller om sine oplevelser med at have veninder og 'instagrammere’ omkring sig, der får morlivet til at se så legende let ud. Det er ud fra den vinkel, hun fortæller sin historie, hvor hun selvfølgelig også erkender, at Instagram skævvrider mor-billedet. I hvert fald på nogle profiler'.

Chefredaktøren understreger, at de byder debatten, som opslaget har affødt, velkommen:

'Jeg og vi på ELLE synes, at debatten er vigtig. For det at være mor er jo langt fra kun rosenrødt og overskudsagtigt, det tror jeg ikke, der er en eneste mor (eller far) i verden, der synes. Det at være forældre bibringer jo en masse vidunderlige stunder, men jo også søvnløse nætter, bekymringer, bleskift, gylp på tøjet, skadestuebesøg og meget mere'.

'Vi havde nu heller ikke en forventning eller ambition om, at ét instagrampost (der som sagt refererer til ovennævnte klumme i ELLE), ville eller skulle indkapsle alt det, som moder- og forældreskab er. Selvfølgelig ikke. Postet var blot en fragmenteret del af det moderbillede, man også oplever på Instagram. Men vi byder debatten velkommen, og synes at det er dejligt at se en masse mødre dele alt det, det for den enkelte vil sige at være mor.'

På Instagram har Elle onsdag forklaret følgende om sagen:

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokale nyheder

Få automatiske nyheder fra dit nærområde, og hold dig opdateret på vejr, trafik bolig- og erhvervs-nyheder i dit nabolag.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

14,8 millioner kroner blev samlet ind på en time