Skandale? Julies bryster er for frække til København

Reklamefirmaet AFA JCDecaux satte stop for i København at reklamere for filmplakaten til den nye danske film 'Mens vi lever' - tæppet skulle trækkes længere op

Denne nye filmplakat til den danske film 'Mens vi lever' er for fræk til København. Hvad synes du?(Foto: Rocket Road Pictures)
Denne nye filmplakat til den danske film 'Mens vi lever' er for fræk til København. Hvad synes du?(Foto: Rocket Road Pictures)
Følg Danske kendte

På filmplakaten til den nye danske film 'Mens vi lever', der meget snart har premiere i hele landet, ser man skuespiller Julie Christiansen ligge side om side med skuespilleren Sebastian Jessen under et rødt tæppe, der kun dækker halvdelen af deres kroppe, således at man kan se deres nøgne overkroppe. Et uskyldigt smukt billede.

Men det er åbenbart for stærk kost til reklamefirmaet AFA JCDecaux, der af Københavns Kommune har fået retten til som koncessionshaver at opstille og reklamere på læskærme og buslæskure i København.

Da SF Film og filmselskabet Rocket Road Pictures i første omgang henvendte sig til AFA JCDecaux, kunne reklamefirmaet ikke godkende den originale plakat og foreslog, at man lavede en lille ændring på plakaten ved at trække tæppet, der dækker en del af skuespillerne, en smule længere op. Og de ville også gerne acceptere en plakat, hvor de bare bryster var pixeleret. Men den originale plakat kunne altså ikke komme igennem nåleøjet hos AFA JCDecaux og dermed reklamere for den nye film rundt omkring i det københavnske miljø.

Se traileren til 'Mens vi lever' her

I filmen er der en kærlighedsrelation mellem Sebastian Jessens karakter og Julie Christiansen karakter. (Foto: Rocket Road Pictures)
I filmen er der en kærlighedsrelation mellem Sebastian Jessens karakter og Julie Christiansen karakter. (Foto: Rocket Road Pictures)
 

Jeg er ked af det og vred
For den 30-årige Julie Christiansen er det dybt skuffende. Til Ekstra Bladet forklarer hun:

- Jeg er simpelthen så ked af det og meget vred. Vi har skabt en smuk plakat der både er historie-fortællende og æstetisk. Og den er på ingen måde seksualiserende. Men den er altså for fræk til det københavnske bybillede. Det er jeg meget chokeret over, siger Julie, der også mener, at det på en måde også er kønsdiskriminerende, at det kun er hendes bryster, der henvises til som et problem og ikke hendes kollega Sebastian Jessens overkrop.

- Det handler om nogle små uskyldige brystvorter. Og det er meget skuffende for mig, at det kan blive betragtet som stødende.

Julie undrer sig også over hele problematikken, fordi plakaten på en måde er et udtryk for den ultimative ligestilling.

- Sebastian og jeg ligger på nøjagtigt samme måde ved siden af hinanden halvt dækket af et tæppe. Vi ser ens ud. Der er ingen forskel på os. Det er total ligestiling, siger Julie og tilføjer:

- Jeg ønsker selvfølgelig ikke at støde nogen, men jeg mener selv, at billedet på filmplakaten er et fint uskyldigt og smukt billede med sjæl i.

Charlotte Munck og Julie Christiansen spiller mor og datter i filmen(Foto: Rocket Road Pictures)
Charlotte Munck og Julie Christiansen spiller mor og datter i filmen(Foto: Rocket Road Pictures)
 

Et smukt billede
Ekstra Bladet har også kontaktet filmens instruktør Mehdi Avaz, der har lavet filmen 'Mens vi lever sammen med sin bror, manuskriptforfatteren Milad Avaz, Mehdi Avaz fik fra AFA JCDecaux  følgende begrundelse for, at reklamefirmaet har afvist den originale plakat: 'Vores interne jurist og city relation afdeling, har afvist det originale kreativ, da det stred mod indhold og forpligtelser i henhold til vore koncessionsaftaler.'

Hvad tror du selv er grunden til, at AFA  JCDecaux ikke ønsker at køre en outdoor-kampagne med den originale plakat for din nye film ’Mens vi lever’?

- Jeg kan jo kun gætte mig til, at det handler om, at der ligger to mennesker med bar overkrop på billedet, og med stor sandsynlighed handler det om, at netop Julie Christiansen ligger med bare bryster. Vi er rigtig kede af udviklingen, Vi har – synes vi – lavet en rigtig smuk og stemningsfuld plakat, der også har et vigtigt budskab. At kvinder ikke skal seksualiseres. Filmens karakterer Kristian og Trine ligger lige – de ligger lige ved siden af hinanden.

Hvordan har du det med, at en kunstnerisk plakat, hvor man ser overkroppen på to unge mennesker på den måde bliver udsat for censur?

- Det har jeg det i sagens natur rigtig svært ved at acceptere. Jeg synes, det er latterligt. Man må fra sag til sag kunne vurdere, hvornår noget er smukt og hvornår noget har for stærke seksuelle referencer. Dette billede er smukt!

Et bryst er naturligt
I stedet for den såkaldte 'nøgenplakat' har filmselskabet Rocket Road Pictures nu valgt i København kun at reklamere med en plakat med filmens titel samt de flotte anmeldelser, filmen allerede har fået.

- Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi havde foretrukket at vise vores originale plakat her i København. Det er sørgeligt for kvindekampen, at vi skal  opleve så store forhindringer på grund af et billede med bare bryster. Et bart bryst er noget naturlig. Det skal vi også lære vores unge. Det er ikke noget, der skal vække forargelse eller udsætter for censur, siger Mehdi Avaz.

Filminstruktøren kan dog glæde sig over, at det kun er i København, at bornertheden og censuren har sejret. Filmselskabet har nemlig fået et andet selskab til at reklamere med den originale 'nøgenplakat' i resten af landet, hvor man ikke rynker på næsen af et par  uskyldige bryster.

(artiklen fortsætter under billedet)

Den engelske version af plakaten, der er for fræk til København. (foto: Rocket road Pictures)
Den engelske version af plakaten, der er for fræk til København. (foto: Rocket road Pictures)
 

Tæppeløsning eller pixelering
Ekstra Bladet forsøgte flere gange at ringe til den administrerende direktør for AFA JCDecaux  Anders Axelsen for få nogle kommentarer til sagen, dog uden held. Vi skrev derfor en e-mail med flere spørgsmål til direktøren, der herefter blandt andet svarede således:

- I dette tilfælde har vi modtaget en forespørgsel fra en annoncør om en forhåndsudtalelse til et kreativ de ønsker at vise til en kampagne. Annoncøren er i tvivl om deres originale kreativ kan godkendes eller bør ændres pga. skuespillerens synlige bare bryster og beder om vores vurdering heraf. På baggrund af en samlet vurdering godkender vi ikke det fremsendte kreativ i sit originale layout men foreslår en mindre ændring, at trække tæppet som dækker en del af skuespillerne en smule længere op. Annoncøren svarer med det samme, at de ønsker at fremsende et allerede udarbejdet opdateret kreativ hvor de bare bryster er pixeleret en smule, en udgave som allerede var lavet klar til tryk af plakater. Samme dag modtager vi den opdaterede udgave og godkender kreativet til opsætning.

- 4 dage herefter meddeler annoncøren, at de ikke ønsker at gøre brug af det opdaterede kreativ, som allerede var udarbejdet af kunden og fremsendt til os. Annoncøren beder os derfor uddybe begrundelsen for afslag af det originalt fremsendte kreativ, således at dette kan sendes videre til pressen.

- Som markedsleder på Outdoormarkedet i Danmark og det største dækning og frekvens medie i markedet, så sætter vi en høj standard for hvilket indhold vi godkender da, vi sætter agendaen for en hel branche. Outdoormediet er unikt på den måde, at modtageren af budskaberne ikke selv kan fravælge at se dem. Derudover er en vigtig egenskab for mediet, at det er et massemedie, hvilket betyder at alle aldersgrupper og mennesketyper vil se plakaten, når først den er opsat. Med den dækning og rækkevidde har vi et ekstra ansvar for at vurdere, hvilke kampagner som kan støde inden disse opsættes. Vurderingen er hver gang foretaget af os indenfor de rammer vi har i vores kontrakter. Det er i hvert tilfælde en vurdering som foretages af en udvalgt gruppe på 5 personer, som vurderer egnetheden af plakaten, inden vi enten accepterer eller fremsender forslag på tilretninger. Hvert tilfælde vi enten godkender eller ønsker tilrettet vil altid finde både støtter og modstandere hos det publikum vi dagligt når.

- På den baggrund har vi givet ovenstående vejledning om ændring af plakatens udtryk, hvilket blev accepteret at annoncøren men derefter trukket tilbage.

- Jeg anerkender at det er en balancegang, og netop derfor laver vi  en grundig vurdering inden hvert svar.

Mens vi lever
Uanset, hvordan filmplakaten ser ud i København eller resten af landet, kan det ikke ændre på, at den længe ventede film 'Mens vi lever' rammer de danske biografer den 26. oktober.

I filmen  'Mens vi lever' flettes fire menneskers  skæbne sammen af en tragisk begivenhed, der vil ændre deres liv for altid.

Kristian har de sidste fem år levet i eksil langt væk fra sin barndomsby. Da hans forhenværende faderfigur Peter(Nicolas Bro) bliver alvorligt syg, tvinges den unge mand til at vende tilbage til sin hjemby og træffe en vigtig beslutning; Skal han fortsætte sin flugt, eller er det på tide at se fortidens dæmoner i øjnene?

Peters datter, alenemoren Trine, kæmper ligeledes med at få hverdagen til at hænge sammen. En opgave, der ikke bliver nemmere ved Kristians pludselige ankomst. Og samtidig sættes forholdet mellem de to gymnasieelever, den følsomme Tobias og hans mere kyniske veninde Q, på en hård prøve, da nye og uforløste følelser blusser op.

'Mens vi lever' er inspireret af autentiske begivenheder. Brødrene Mehdi og Milad Avaz debuterer som henholdsvis instruktør og manuskriptforfatter på filmen, der er produceret uden om det danske støttesystem. 

Nicolas Bro har en større birolle som faderfigur til hovedkarakteren spillet af Sebastian Jessen. (foto: Rocket Road Pictures)
Nicolas Bro har en større birolle som faderfigur til hovedkarakteren spillet af Sebastian Jessen. (foto: Rocket Road Pictures)

Denne nye filmplakat til den danske film 'Mens vi lever' er for fræk til København. Hvad synes du?(Foto: Rocket Road Pictures)
Denne nye filmplakat til den danske film 'Mens vi lever' er for fræk til København. Hvad synes du?(Foto: Rocket Road Pictures)
 

Intet tyder på ro i Dansk Folkeparti

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.