TV2-chefer kritiserer beslutning

MeToo-dokumentaren på TV2 skulle ikke være stoppet, mener redaktionschefer

Jes Dorph-Petersen og Jens Gaardbo er begge færdige på TV2 som følge af en undersøgelse om krænkende adfærd.

Redaktionschefer på TV2 er ikke tilfredse med beslutningen om at droppe udgivelsen af en MeToo-dokumentar, som skulle dokumenterer omfanget af krænkelser på deres egen kanal.

Det fremgår af en intern mail til de ansatte på TV2, som Ekstra Bladet er i besiddelse af.

En ekstern advokatundersøgelse har blandt andet kostet Jes Dorph-Petersen jobbet. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix Danske kendte Kvinde stod frem i droppet dokumentar: - Det er ubegribeligt

Mailen er sendt af de pågældende redaktionschefer fra Dokumentar og Aktualitet hos TV2, Troels Jørgensen og Michael Nørgaard, som har arbejdet med dokumentaren.

'Skader vores troværdighed'
Ekstra Bladet erfarer desuden fra flere kilder, at beslutningen har skabt splid internt på TV2, hvilket også fremgår af den interne mail.

'Research og produktion er i dag blevet stoppet af TV 2’s ledelse. Dokumentaren bliver ikke vist på TV 2. Den beslutning er vi ikke enige i.'

'Nyhedschef Jacob Kwon begrunder blandt andet beslutningen med, at TV 2 ikke kan undersøge sig selv, uden at det skader det, vi lever af – nemlig vores troværdighed. Den analyse forstår vi ikke.'

'Vi mener tværtimod, at det skader TV 2’s troværdighed, at vi ikke kan publicere samfundsrelevante og kritiske historier, som omhandler vores fælles arbejdsplads,' står der blandt andet i den interne mail.

Jens Gaardbo og Jes Dorph-Petersen er færdige på TV2 efter kanalens interne undersøgelse. Foto: Mogens Flindt Film, tv & radio TV2 dropper MeToo-dokumentar

Artiklen fortsætter under billedet ...

Nyhedschef Jacob Kwon meddelte tirsdag i en mail til de ansatte på TV2, at man havde valgt at stoppe dokumentaren. Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR
Nyhedschef Jacob Kwon meddelte tirsdag i en mail til de ansatte på TV2, at man havde valgt at stoppe dokumentaren. Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR
 

Ikke tidligere fortalt
Det fremgår desuden af mailen, at der ville indgå historier i dokumentaren, som ikke tidligere er blevet fortalt.

'Tilrettelæggerne Signe Daugbjerg og Line Ritz har arbejdet på dokumentaren i fire måneder. Den foreløbige research og produktion har afdækket en række sager, som alle tager deres udspring på TV2. Nogle af sagerne er offentligt kendte. Andre er ikke. De medvirkende, som vi har interviewet, har ikke tidligere fortalt deres historier offentligt,' står der i mailen.

Fremtidig dækning
De to redaktionschefer sætter desuden spørgsmålstegn ved, hvordan TV2 nu skal dække MeToo.

'I Dokumentar og Aktualitet frygter vi, at beslutningen skaber en meget uheldig præcedens for TV 2’s fremtidige dækning af #MeToo. Hvordan dækker vi fra i dag krænkelsessager eller andre samfundsrelevante forhold på TV 2 for den sags skyld, hvis ikke vi kan undersøge os selv?'

Sådan lød det i mailen fra Jacob Kwon

'Vores vurdering er, at TV2 grundlæggende ikke er de rigtige til at undersøge sig selv – og dermed ikke de rigtige til at producere og publicere en dokumentar, når indholdet er endt med i høj grad at handle om os selv. Derfor går vi ikke videre med projektet,' skriver nyhedschef Jacob Kwon i en intern mail til ansatte på TV2.

'I denne situation, hvor dokumentarprojektet i høj grad er kommet til at handle om os selv, vil der formentlig være delte meninger om beslutningen om at stoppe projektet. Der er ikke nogen lette løsninger her. Hvis I har behov for at vende den beslutning, er I meget velkomne til at tage fat i mig, slutter Jacob Kwon den interne mail.

Ekstra Bladet har været i kontakt med redaktionschef Troels Jørgensen, som ikke har yderligere kommentarer.