Anmeldelse: Den patriotiske dræber

Det solide håndværk kan ikke helt fjerne den dårlige smag i munden efter 'American Sniper'

Se traileren til 'American Sniper'

'American Sniper'. Instr.: Clint Eastwood. Premiere d. 22. januar i 64 biografer

'American Sniper' er Clint Eastwoods kongeniale portræt af snigskytten Chris Kyle (Bradley Cooper), der i løbet af sine fire udsendelser til Irak dræbte mindst 160 personer – men det reelle tale menes at være langt højere.

Da Eastwood primært baserer sin historie på Kyles egen selvbiografi og Kyles enke (spillet af Sienna Miller) har været kraftigt involveret i filmen, er det måske meget naturligt, at 'American Sniper' langt hen ad vejen er formet som et stærkt patriotisk helteportræt af Kyle. En slags Irak-krigens svar på ’De Grønne Baretter’ eller blot en dygtig håndværkers forholdsvis ureflekterede beskrivelse af en anden dygtig håndværker med licens til at dræbe.

Snigskytten på hårdt arbejde. (Foto: AP) Filmnyheder Er snigskytter helte eller kujoner?

Kyles synsvinkel
Man kan selvfølgelig forsvare Eastwood med at han blot fortæller sin historie ud fra Kyles synsvinkel, hvor irakere kun optræder som mål i et sigtekorn og konsekvent omtales som 'bastarder'. Samt utallige gange lader Kyle gentage nødvendigheden af 'at forsvare sit land'. Men det ville unægtelig have klædt filmen, hvis Eastwood og manuskriptforfatteren Jason Hall havde hævet udsigten blot en anelse over sit stof.

Kathryn Bigelow viste jo i 2008 med 'The Hurt Locker' at man sagtens kan lave et solidarisk portræt af en soldats arbejde og noget der vel nærmest kan beskrives som en afhængighed af krigens adrenalinkick, uden at vifte så meget med Stars and Stripes, som det er tilfældet her.

Oscar-nomineringer er på plads. Den 22. februar bliver statuetterne uddelt til de endelige vindere. (Foto: AP) Filmnyheder Oscar 2015: Og de nominerede er...

Prisen værd
Bevares, 'American Sniper' kommer da også ind på Kyles strenge, religiøse opvækst og de personlige omkostninger hans krigsdeltagelse har for både ham selv og hans familie, men det fremstår mere eller mindre eksplicit, at det alligevel er prisen værd. Og de ofre krigen har for irakerne – der vel ikke alle sammen er mennesker, som ynder at at slå børn ihjel med boremaskiner – nævnes ikke med et ord eller et billede.

Det gør bestemt heller ikke filmen mere nuanceret, at den for at skabe en vis fremdrift på det fortællemæssige niveau i stedet for blot at være en serie af endeløse, udpenslede drab, har indlagt en fiktiv historie om en lige så ferm irakisk snigskytte kaldet ’Mustafa’, og lader historien udvikle sig til en duel med de to på rendyrket cowboyder-maner. Man venter faktisk bare på, at John Wayne skal genopstå og komme ridende ind fra højre flanke.

Bradley Cooper trænede 4,5 timer hver dag i et halvt år og tog 20 kilo på til rollen som snigskytten Chris Kyle. Her ses han i en scene fra filmen 'American Sniper'.(Foto: Variety/PR Foto) Filmnyheder Snigskytte-enke græd over Bradley Cooper

Rent flag
Bradley Cooper gør det skam glimrende som den skarptskydende knudemand og Eastwood ved godt, hvordan man behændigt skruer en kampscene eller halvtreds sammen (læg for eksempel mærke til den suveræne brug af lyd som dramatisk effekt), så der er ikke noget at udsætte på den side af sagen. Jeg har dog stadig svært ved helt at se pointen i at tilbringe over to timer i selskab med en mand, hvis eneste fortrin tilsyneladende er evnen til at dræbe andre mennesker fra et skjul på lang afstand.

Chris Kyle, der med sine præcisions-skud har 160 drab på samvittigheden, blev skuddræbt på en skydebane i Texas. (Foto: Facebook) Krimi Verdens mest dræbende Navy Seal slået ihjel på skydebane

Hvis man nu skulle være i tvivl, om hvor Eastwood står, så må man sige, at han bogstavelig talt toner rent flag i finalen, der består af dokumentariske billeder fra Kyles begravelse og mindeceremoni efter at han blev skudt af en anden krigsveteran hjemme i USA i februar 2013 under endnu uafklarede omstændigheder.

'American Sniper'. Instr.: Clint Eastwood. Medv.: Bradley Cooper, Sienna Miller, Jake McDorman, Luke Grimes m.fl. 132 min. Premiere d. 22. januar 2015 i 64 biografer