Anmeldelse: Livlig løbefilm med Kevin Costner

New zealandsk instruktør fortæller med 'McFarland' den sande historie om sportstræneren Jim White

Baseret på en sand historie: Jim White (Kevin Costner) er her samlet med sit hold af spirende mexicanske terrænløbere, der oplever sejrens sødme. (Foto: Disney)

McFarland, USA. Instr.: Niki Caro. Premiere d. 14. maj 2015

En seriøs atletikfilm. Med Kevin Costner i hovedrollen. Produceret af Disney.

Det lyder umiddelbart som en hel skør gryderet, men ikke desto mindre har den new zealandske instruktør Niki Caro formået at skabe et fint lille drama, som uden de store armbevægelser eller sentimentalt violinspilleri fortæller den autentiske historie om Jim White og hans engagement i et par unge mexicanske døgenigte.

Anmeldelse: Kevin Costner er pinlig i Paris

Vi befinder os i 1987 i den californiske flække McFarland. White er den temperamentsfulde idrætslærer, der grundet en fyring er blevet degraderet til en fattig skole fyldt med mexicanske tabere og salatplukkere. En håndfuld af de unge skoleelever er dog ikke helt uden (løbe-)talent, og snart får den voksne hvide mand stablet et atletikhold på benene med tårnhøje ambitioner.

Fin fremdrift
De unge latinamerikanske skuespillere fylder deres roller ganske troværdigt ud. De er charmante bekendtskaber og bliver portrætteret uden at være overdoseret med sødemiddel. Kevin Costner er herligt afdæmpet i rollen som mental mentor. Skønt der løbes stærkt i mange scener, kan man ikke just klandre instruktøren for at folde historien ud i et stakåndet tempo. Tværtimod, ’McFarland’ tager sig befriende god tid, dog hele tiden med fin fremdrift i fortællingen, så den ikke står i stampe. Og udover at levere en historie om syv utrænede purke, der forvandles til lokale sportsstjerner, er ’McFarland’ et udmærket portræt af en forarmet underklasse, som alt for ofte blot bliver fremstillet som farlige vaneforbrydere eller psykopatiske narkogangstere i den amerikanske filmindustri.

McFarland, USA. Instr.: Niki Caro. Medv.: Kevin Costner, Ramiro Rodriguez, Carlos Pratts, Johnny Ortiz m.fl. 129 min. Premiere i København, Aalborg og Aarhus