Anmeldelse: Ny dansk film er spild af tid

'Jens Munk – NordvestXpeditionen' er et vaskeægte filmforlis

Se traileren til 'Jens Munk - NordvestXpeditionen'
Annonce:
Følg Underholdning

Jens Munk – NordvestXpeditionen. Instr.: Ole Japp. Premiere d. 21. maj i 2015 i 10 biografer

'Jens Munk - NordvestXpeditionen' er givetvis et hjertebarn for reklamefilmsmanden Ole Japp, der har stået for både instruktion, manuskript og produktion lige som han har tildelt sig selv hovedrollen som søfaren Jens Munk (1579-1628) i dette historiske drama om Munks på alle planer fejlslagne forsøg på at finde søvejen til Østen nordvest om Amerika i stedet for den betydeligt længere rute syd om Afrika.

Desværre er Japp ikke nogen ørn hverken som instruktør, manuskriptforfatter eller skuespiller og som producent er det heller ikke lykkes ham at skaffe de store penge til at lave filmen for. Det giver desværre 'Jens Munk – NordvestXpeditionen' et skær af det dilettantiske og ufrivilligt komiske, der får den gamle tv-serie om 'Gøngehøvdingen' til at ligne det sidste Hollywood-skrig i IMAX.

Annonce:

Lappeløsninger
Det betyder et væld af dårlig digital grafik og filmiske lappeløsninger – det sidste i form af en masse nærbilleder (da den slags er billigere at lave). Hvilket måske havde været til at leve med, hvis skuespillet ikke havde været så ubehjælpeligt og manuskriptet så sært distanceret. Det er egentlig en ret voldsom historie, der her rulles ud med masser af både potentiale og omkomne, men den er desværre så amatøragtig fortalt, at den bliver helt umulig at komme ind i med så krumme tæer.

Jeg ville egentlig ønske, at jeg kunne finde på noget pænt at sige om 'Jens Munk – NordvestXpeditionen', da entusiasmen bag projektet er utvetydig, og der er noget beundringsværdigt ved at kaste sig så hovedkulds ud på dybt vand. Men det er altså meget svært. det skulle da lige være, at Japps fiasko har knapt så store menneskelige omkostninger som Munks ditto. Det eneste der er gået til spilde her er tid. I hvert fald tilskuerens.

Jens Munk – NordvestXpeditionen. Instr.: Ole Japp. Medv.: Ole Japp, Gorm Bull Sarning, Iben Marie Miller, Troels II Munk m.fl. 90 min. Premiere d. 21. maj 2015 i 10 biografer.

Annonce:
Annonce: