Anmeldelse: En fatal nytårsaften

Historien om Oscar er en gennemsympatisk og veludført film

Oscar Grant (Michael B. Jordan) og hans venner bliver tilbageholdt af politiet nytårsaften 2009 – det overlever han ikke. (Foto: Miracle Film)
Oscar Grant (Michael B. Jordan) og hans venner bliver tilbageholdt af politiet nytårsaften 2009 – det overlever han ikke. (Foto: Miracle Film)

'Fruitvale Station'. Instr.: Ryan Coogler. Medv.: Michael B. Jordan, Melonie Diaz, Octavia Spencer, Kevin Durand m.fl. 85 min. Premiere d. 2. januar i 28 biografer

’Fruitvale Station’, der har vundet priser på festivalerne i både Cannes og Sundance, bygger på den virkelige fortælling om den 22-årige, sorte Oscar Grant, der nytårsmorgen 2009 i San Francisco blev skudt af politiet i ryggen, mens han lå i håndjern med ansigtet mod asfalten.

Det er vel næsten ikke nødvendigt at tilføje, at den hvide betjent slap ualmindelig billigt fra udåden. Nogle ting ændrer sig åbenbart aldrig.

Filmen starter med en række kornede, autentiske mobiltelefonoptagelser af episoden, og så spoles der ellers tilbage, og vi får præsenteret det sidste døgn i Oscars liv. Han har siddet i spjældet, handlet med stoffer, er kæresten utro og i det hele taget ikke noget dydsmønster.

En smule mistænksom
Men han præsenteres samtidig som en grundlæggende godmodig og charmerende fyr, der gerne vil leve et mere tjekket liv og i øvrigt elsker sin lille datter over alt på jorden. ’Fruitvale Station’ er nærmest så forhippet på, at få os til at holde af Oscar (glimrende spillet af Michael B. Jordan), at man bliver en smule mistænksom. Er det nu også den objektive (så vidt det er muligt) historie, vi får serveret her? Eller er der i højere grad tale om et partsindlæg?

Hvilket faktisk er lidt ærgerligt. For historien er i sig selv så god og himmelråbende uretfærdig, at man ikke behøver trække stregerne så hårdt op for at få pointen frem. Selv om Oscar havde været et røvhul, havde han ikke fortjent at dø på den måde. Det er dog en mindre anke mod en gennemsympatisk og veludført film med en god sag og hjertet på rette sted, hvis dramadokumentariske fortælleform gør oplevelsen stærkt nærværende.