Bridget Jones: Træt gensyn med ikon

Tredje film i serien forsøger efter en lang pause forgæves at matche etterens forfjamskede charme

Se traileren til 'Bridget Jones baby' her.

'Bridget Jones baby'. Instr.: Sharon Maquire. 123 min. Premiere 15. september landet over.

Sharon Maguires filmatisering af Helen Fieldings ’Bridget Jones dagbog’ fra 2001 var en mildt underholdende romantisk komedie, der nærmest udviklede sig til et fænomen og gjorde Renèe Zellweger til verdensstjerne. Ja, succesen afledte ligefrem en dansk pendant i form af Nynne.

Toeren ’Bridget Jones: På fornuftens rand’ instrueret af Beeban Kidron fra 2004 var blot en flad reprise, men nu skal vi efter 12 års pause så til den igen. Maguire er tilbage i instruktørstolen, og Zellweger vender efter en længere pause fra lærredet tilbage i titelrollen som den charmerende og forfjamskede Bridget Jones.

'Bridget Jones' svarer på plastikkirurgi-rygter

Hun er nu blevet forfremmet til tv-producent, og filmen starter med, at vi ser hende fejre sin 43-års fødselsdag som single i den velkendte London-lejlighed, mens hun (igen) hører ’All By Myself’ og drikker sig snaldret i hvidvin - vi springer altså tilbage i tid i forhold til den tredje roman i serien, ’Vild med ham’(2013), hvor vi mødte hende som 51-årig enke efter Mark Darcy, der havde efterladt hende med to børn og en formue.

Men her er alt stadig ved det gamle. Jones har stadig ikke rigtig fået styr på noget som helst bortset fra taljemålet, der er skrumpet en del siden sidst. Hun har det forståeligt nok svært med sine nye chefer, der mener at konstant forfladigelse er vejen frem i jagten på seertal, og så ender hun lynhurtigt med (igen) at svinge mellem to mænd, hvoraf den ene er barn til det foster, der ligger inde i hendes mave. Problemet er bare, at hun ikke ved hvem af dem. Ej heller, hvem der er den rigtige for hende. Men lykken måles altså stadig med kernefamiliens målestok.

Stop jer selv: 16 stjerner, der er blevet plastik-opereret til ukendelighed

De to bejlere er henholdsvis den velkendte stivstikker Mark Darcy (Colin Firth) samt den nytilkomne, åleglatte datingekspert Jack Qwant (Patrick Dempsey), og hvem der ender som gom, har Fielding (der også er medmanuskriptforfatter her) jo sådan set allerede selv røbet. Skørtejæger Daniel Cleaver er denne gang skrevet ud af historien, da Hugh Grant angiveligt ikke gad lege med mere.

’Bridget Jones baby’ har enkeltstående, morsomme momenter undervejs, men konstruktionen er simpelthen for flad, banal og stokkonservativ til for alvor at bide sig fast. Men andre ord knap så overflødig som toeren, men man sidder samtidig tilbage med følelsen af, at man egentlig fik meddelt alt man havde på hjerte i første ombæring.  Og 123 minutters spilletid er på alle måder at stramme den.

Medv.: Renée Zellweger, Colin Firth, Patrick Dempsey, Emma Thompson m.fl.

Intet tyder på ro i Dansk Folkeparti

Seneste nyt