Den vildeste superheltefilm nogensinde?

Den med spænding ventede 'Avengers: Infinity War' byder på flere regulære overraskelser

'Avengers: Infinity War'. Instr.: Anthony og Joe Russo. 149 min. Premiere 25. april over hele landet

Hollywoodfilm indbringer over 6 mia. kr. på en måned

Marvels forrige film 'Black Panther', der havde premiere i februar, indtjente på blot en måned hele seks milliarder kroner, men intet tyder på at aktionærerne i Marvel og Disney-koncernerne er færdige med at tjene penge i år. For nu lander den nok hidtil største satsning på superhelte-markedet 'Avengers: Infinity War' i biografer verden over. Herhjemme faktisk to dage før premieren i USA.

Og forhåndsinteressen er i hvert fald ganske overvældende - da man lancerede traileren tilbage i december måned, blev den på bare tre dage set af over 74 millioner mennesker, hvilket da også er noget. Måske fordi det er den første film i Marvels efterhånden ganske omfattende filmunivers, der samler alle superheltene fra Avengers, Guardians of the Galaxy og føromtalte Black Panter i en og samme historie.

Ny superheltefilm er et vildt, revolutionært trip

Der som altid handler om en fæl skurk, der vil vores lille planet til livs. Eller rettere sagt kun halvdelen af den. Hvordan det præcis hænger sammen (hvis det gør), skal jeg ikke forsøge at gøre rede for her, da man som anmelder har skulle skrive under på en embargo, hvor man lover stort set intet at fortælle om filmens handling.

Vi kan dog røbe så meget som at den onde Thanos (Josh Brolin) skal samle de seks evighedssten, hvilket vil give ham nærmest uendelig styrke - og den har han altså ikke tænkt sig at bruge i det godes tjeneste. Og så må alverdens superhelte (eller i hvert fald dem som Marvel har rettighederne til) jo slå de farvestrålende pjalter sammen i et forsøg på at afværge katastrofen.

'Spider-Man' som tam ungdomskomedie

Hvorvidt det lykkes, må man selvfølgelig et smut i biografen for at få opklaret, men der venter en gedigen overraskelse eller tre forude. Som bestemt ikke gør spændingen om den næste film i serien - der er bebudet til maj 2019 - mindre. For nu at udtrykke det diplomatisk.

Selv om 'Avengers: Infinity War' ikke er lige så vild en film som forgængeren 'Black Panther', så er der bestemt ikke sparet på noget her, og hver en dollar kan ses. Både i det imponerende opbud af stjerneskuespillere (hvoraf mange kun har ganske få scener, da det går stærkt her), men ikke mindst i de absurd mange effekter, der dog heldigvis ikke drukner det hele i ren bulder og brag.

Det ultimative galleri af den ultimative kvinde

Nytilkomne vil nok hurtigt føle sig hægtet af, og er man slet ikke til genren, er dette bestemt ikke filmen, der vil overbevise én, om at man tog fejl. Men er man til Marvel, hører 'Avenger: Infinity War' så absolut til i den bedre ende af skalaen blandt de indtil videre 19 film har haft premiere, siden Marvel Cinematic Universe blev søsat med 'Iron Man' i maj 2008.

Der som sagt tilmed byder på en noget overraskende udvikling mod slut.

Medv.: Josh Brolin, Scarlett Johansson, Robert Downey Jr., Chris Pratt m.fl.