Skuffende portræt af hiphop-legende

Filmen om Tupac Shakur taber desværre sin formidable historie på gulvet i et væld af klichéer

Se traileren her

'All Eyez On Me'. Instr.: Benny Boom. 139 min. Premiere 15. juni i 31 biografer landet over.

Lad det være sagt med det samme: jeg har det ret blandet med 'All Eyez On Me', der er en spillefilm baseret på rapikonet Tupac Shakurs korte og dramatiske liv.

På plusiden tæller debutanten Demetrius Shipp Jr., der har en næsten uhyggelig lighed med virkelighedens Tupac, og tilmed kan spille skuespil. Det vægter også positivt, at filmen bestemt ikke er formet som et helgenportræt, men fremstiller Tupac som både en begavet, loyal og reflekteret mand og som en person fanget i en hedonistisk misbrugerlivsstil og hiphoppens værste gangsterklichéer - det sidste endte som bekendt med at slå ham ihjel som blot 25-årig i et stadig uopklaret mord.

Hiphop-film mangler kant

Fremhæves må også Dania Gurira som Tupacs mor, der starter som frådende medlem af de Sorte Pantere men forvandles til paranoid narkoman.

Til gengæld trækker det ned, at den både er ret indforstået på detaljeplanet og samtidig understreger sine pointer med tommetykke beats. Den er også stærkt traditionelt opbygget rent fortællemæssigt (det meste af historien fortælles i flashbacks gennem et interview med den fængslede Tupac) og består mere af en række enkeltscener, der følger efter hinanden fremfor som en sammenhængende og spændstig dramatisk historie. Filmen mangler simpelthen både rytme, arrangement og fremdrift.

Fuck han ligner: Fans glæder sig vildt til ny film om Tupac

Man får med andre ord ikke meget at vide her, som man ikke hurtigere og nemmere vil kunne læse sig til på et Wikipedia-opslag, men musikken er jo god og de millioner af fans vil sikkert føle sig ganske godt underholdt. De fleste andre kan med sindsro springe over. Og det er jo ret ærgerligt, når historien egentlig er så god, som den vitterlig er. En forspildt chance.

Medv.: Demetrius Shipp Jr., Kat Graham, Dominic Santana, Dania Gurira m.fl.

Seneste nyt

Mit EB