Voldsomt medrivende moderne western

'Hell or High Water' bider sig fast i tilskueren som en klapperslange

Se traileren til 'Hell or High Water' her.

'Hell or High Water'. Instr. David Mackenzie. 102 min. Premiere 8. december landet over

Det er nærmest blevet et kvalitetsstempel i sig selv, når makkerparret Nick Cave og Warren Ellis leverer soundtracket til en film. Det gælder i høj grad også 'Hell or High Water', der er opdateret og yderst vellykket bud på westerngenren tilsat et solidt skvæt fatalitisk, kulsort humor.

Det stilsikre manuskript er skrevet af Taylor Sheridan, der også var manden bag en af sidste års bedste film, narkodramaet 'Sicario', og for instruktionen står David Mackenzie, der trods sin skotske bagrrund får det optimale ud af de afsvedne og udpinte amerikanske landskaber her, godt hjulpet på vej af fotografen Giles Nuttgens blændede widescreen-billeder.

Se også: Spiritusproducent genopliver ”the dude”

Vi befinder os i nutidens Texas og lander midt i et bankrøveri begået af de to brødre Toby (Chris Pine) og Tanner (Ben Foster), der tilsyneladende virker noget amatøragtigt, men det viser sig efterhånden, at der skam er en vis metode bag galskaben. De stjæler kun små sedler, der ikke kan spores og begår kun røverier i afsidesliggende filialer af banken Texas Midlands, der ikke har afdelinger i andre stater - på den måde undgår de, at FBI bliver involveret i sagen.

Og målet med røverierne er at samle midler til at tilbagebetale et ublut lån i selvsamme bank, så de kan beholde familiens gård. Ud over at følge brødrenes stedse mere desperate færden er vi også i hælene på den snart pensionerede ranger Marcus Hamilton (den altid fremragende Jeff Bridges) og hans halvt indianske sidekick Alberto (Gil Birmingham), og er fra første færd ikke i tvivl om, at det ender voldsomt det her.

Jeff Bridges er glad for den slags tobak, man kan købe på Christiania. (Foto: AP) Intl. kendte Jeff Bridges: - Jeg ryger ikke pot, når jeg arbejder

Men ellers udfolder 'Hell or High Water' sig i et befriende sindigt tempo, der nærmest kun gør spændingen større efterhånden som historiens brikker langsomt men sikkert falder på plads. De fire mandlige hovedrolleindehavere spiller alle eminent godt, og vi fatter en slags sympati for dem alle, også den brovtende Hamilton og desperadoen Tanner. Og Chris Pine får vist, at han i den grad kan andet og mere end spille kaptajn Kirk i 'Star Trek'-serien.

En hypnotiserende blanding af western, road-movie, drama, thriller, og galgenhumor tilsat en diskret men også distinkt understrøm af samfundskritik - de egentlige skurke her er bankerne - der bidder sig fast i tilskueren som en klapperslange. Hvis man holder af Coen-brødrene - ikke mindst en film som 'No Country for Old Men' - vil man med garanti også føle sig i morderisk godt selskab her.

Medv.: Jeff Bridges, Chris Pine, Ben Foster, Gil Birmingham m.fl.