Annonce:
Annonce:

'Fasandræberne': Flot men anonym underholdning

Den anden film i serien om Afdeling Q mangler dybde og troværdighed

Annonce:
Følg Underholdning

 

'Fasandræberne'. Instr.: Mikkel Nørgaard Medv.: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Danica Curcic, Pilou Asbæk m.fl. 119 min. Premiere 2. oktober i 130 biografer

Når man skal filmatisere en roman og eksempelvis koge et sindrigt plot ned til en film på små to timer, består en stor del af manuskript-forfatterens arbejde i at skære fra. Og når vi snakker thriller-genren, betyder det ofte at fjerne al det stof, der ikke umiddelbart driver historien fremad. Men det betyder desværre også tit, at man eliminerer alt det, der gør historien interessant på et andet plan end blot ’hvem er morderen?’

Annonce:

D’herrer Nikolaj Arcel og Rasmus Heisterberg er allerede drevne i faget og har før stået bag manuskripterne til ’Kongekabale’, ’Rejsen til Saturn’, ’Mænd der hader kvinder’ samt den første filmatisering af Jussi Adler-Olsens serie om Afdeling Q, ’Kvinden i buret’. Og ligesom i sidstnævnte fokuserer de også i ’Fasandræberne’ benhårdt på plotdelen, hvilket resulterer i en omgang ganske glimrende, højglanspoleret underholdning, så længe vi er i gang, men også spænding af den slags, som man stort set har glemt, når rulleteksterne er forbi.

Instruktør: Lie Kaas får andre til at blegne

Psykologi er ikke noget, man beskæftiger sig meget med her. Hvad der driver Mørck (Nikolaj Lie Kaas) i en grad, så han er nærmest besat af drabet på et søskendepar for 20 år siden, må vi nærmest gætte os til. Der er heller ikke nogen nærmere forklaring på, hvorfor Ditlev Pram (Pilou Asbæk) og Ulrik Dybbøl (David Dencik) egentlig er sådan nogle infame sadister. Medmindre man bare skal godtage, at det er en helt normal udvikling for rigmandssønner, der overlades til sig selv på fine kostskoler. De fremstår dermed lidt som postulater, hvilket desværre også var tilfældet med psykopaten i ’Kvinden i buret’.

Annonce:

De er onde, bare fordi nogen jo skal være det. Ellers var der ingen historie. Og det er skam ikke, fordi skuespillerne ikke gør det godt, tværtimod. Manuskriptet giver dem bare ikke mange svarmuligheder.

Fasandræberne: Sex, vold og magt

Stortalentet Danica Curcic leverer derfor også filmens mest overbevisende præstation som den stakkels Kimmie, da hun er den eneste, der får en krog, hun kan hænge sin figur op på. Selv om det bestemt ikke virker troværdigt, at man kan ved hjælp af et enkelt brusebad kan forvandle sig til luksusluder efter at have levet 20 år på gaden. Og når man nu alligevel blot bruger så få korte scener på Mørcks (manglende) forhold til sin store søn, hvorfor så overhovedet have det med?

Kan man leve med det, fungerer ’Fasandræberne’ fint som tidsrøver og kan snildt konkurrere med de mange glitrende underholdningstilbud fra Hollywood og omegn. Hverken mere eller mindre. Den tekniske udførelse og finishen fejler i hvert fald intet.

Men selv om indpakningen er flot, ændrer det jo ikke ved den kendsgerning, at pakken er tom.

Annonce:

Jussi Adler-Olsen udgiver ny Carl Mørck-roman

Annonce:
Annonce:
Annonce:
BREAKINGBREAKING
LIGE NU

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
A-kraft i baghaven - manges haver står klar
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: