'Tomorrowland' er noget rod

Billederne er spektakulære, men historien halter i Disneys nye sci-fi eventyr

 
Tomorrowland: A World Beyond. Premiere 21. maj over hele landet

Ambitionerne fejler bestemt intet i ’Tomorrowland: A World Beyond’, hverken hvad billedsiden eller indholdet angår - en film, der vil intet mindre end frelse verden, kan man da kun tage hatten af for. Også selv om den tager sit udgangspunkt i en gammel forlystelse i Disneyland.

Forventningerne bliver heller ikke mindre af, at manden bag, Brad Bird, også har kreeret nogle af de senere årtiers bedste animationsfilm ’Drengen og Jernkæmpen’, ’De utrolige’ og ’Ratatouille’, selv om hans første forsøg med ’rigtig’ film ’Mission Impossible: Ghost Protocol’ blot var en velsmurt, effektiv maskine.

Desværre står ambitionerne ikke helt mål med resultaterne her trods en ofte svimlende billedside, da den kringlede historie både lider af manglende stringens og noget, der ligner for mange kompromiser med Disneys salgsafdeling. Derved kommer den til at minde om en mere familievenlig udgave af sidste års spektakulære fiasko, ’Interstellar’.

Anmeldelse: Rumfilm er en spektakulær skuffelse

Også her er vi ude i flere parallelle universer og tidsrejser, uden at det på noget tidspunkt bliver helt klart, hvor eller hvornår dette ’Tomorrowland’ befinder sig. Det er dog ikke det eneste, der er uklart her. Hvilket ville have været til at se gennem fingre med, hvis blot den havde fungeret på sine egne fantasifulde præmisser, men historien er desværre spækket med så mange digressioner, at man ganske enkelt ender med at blive lidt småirriteret over den manglende redigering.

Meget kort fortalt er ’Tomorrowland: A World Beyond’ historien om teenagepigen Casey (Britt Robinson), der bliver så frustreret over, at alle har travlt med at prædike verdens kommende undergang i stedet for at fokusere mere på, hvad vi kan gøre for at undgå den kommende apokalypse.

Det fører os tilbage til både verdensudstillingen i 1964 og til det utopiske fremtidsland Tomorrow samt i armene på den desillusionerede videnskabsmand Frank (George Clooney) samt en hel masse andet, som det vil føre for vidt at redegøre for her.

Anmeldelse: Dødgod dansk debut

Actioneffekterne og fremtidsvisionerne er imponerende godt lavet - og det hele ser pissegodt ud i det nye IMAX-format - men man kan nærmest fornemme historien glide ud af hænderne på instruktøren undervejs, mens der bliver skruet op for tempoet i et forsøg på at kompensere for den manglende sammenhæng.

Legen med forskellige tiders fremtidsvisioner – fra jubeloptimisme til dystopi  – er skægt tænkt, men halvhjertet udført, og det samme gælder den noget tvivlsomme tyrkertro på, at videnskaben i sidste ende bliver det, der skal redde os fra de problemer, den i høj grad har været med til at skabe. Hm.

Anmeldelse: Ny dansk film er spild af tid

Hvis ’Tomorrowland: A World Beyond’ havde været et videnskabeligt eksperiment, ville man nok have erklæret det for mislykket. Men derfor kan det jo godt være interessant alligevel. Også selv om man ikke fatter en bjælde af resultatet.

Medv.: George Clooney, Britt Robinson, Hugh Laurie, Raffey Cassidy m.fl. 129 min