Annonce:
Annonce:

DR fører sparekniven: Nu skærer de i musikken

Besparelser betyder nu brat stop for brug af kommerciel musik i fremtidige DR-produktioner, medmindre der gives dispensation af DR selv. Leder i brancheorganisation kan ikke se, hvordan der kan spares kortsigtet

Danmarks Radio bruger for mange penge på rettigheder til musik i deres produktioner, især den kommercielt udgivne, og det vil man nu gøre noget ved. Forbrugerne kommer dog næppe til at mærke forskel, må man forstå på DR. Foto: Jens Dresling
Danmarks Radio bruger for mange penge på rettigheder til musik i deres produktioner, især den kommercielt udgivne, og det vil man nu gøre noget ved. Forbrugerne kommer dog næppe til at mærke forskel, må man forstå på DR. Foto: Jens Dresling
Annonce:
Følg Underholdning
Følg Film og tv

'DR kigger ind i markant stigende udgifter til musikrettigheder'.

Så ukonkret lød ét blandt mange officielt udmeldte fokusområder, hvor der skal spares i fremtiden, da Danmarks Radio i slut-august i en pressemeddelelse annoncerede, at man havde planer om at opsige en lang række medarbejdere og samtidig droppe populære programmer som eksempelvis 'Detektor' og 'Bagklog'.

Alt sammen for at frigøre midler til mere digital udvikling i en brydningstid.

Emnet musikrettigheder gik selvsagt lidt under radaren ved den lejlighed, men DR svinger altså nu også sparekniven på dét område.

Det får konsekvenser for fremtidig brug af kommerciel musik i Danmarks Radios tv-programmer og podcasts, bekræfter Danmarks Radio over for Ekstra Bladet.

Annonce:

Treciftret millionbeløb
Kommercielt udgivet musik bruges ofte som f.eks. intro- eller udgangsmelodi, tema, lydtæppe i baggrunden, illustration af en følelse, for at sætte en stemning eller som decideret led i handlingen i en produktion.

Den slags koster en formue årligt - faktisk et trecifret millionbeløb, beretter Karsten Dyhrberg Nielsen, direktør for Bruger Marked Publicering i Danmark Radio, til Ekstra Bladet.

'Vi må konstatere, at vores udgifter til musik er steget langt mere end vores øvrige programudgifter de sidste mange år. Årsagen er dels, at prisen for musikrettigheder er steget betydeligt over de seneste år og dels, at vi bruger mere musik i programmerne end tidligere', lyder det blandt andet i et mailsvar.

Ifølge en intern DR-mail, som Berlingske er kommet i besiddelse af, er der ikke blot tale om at skrue ned for omfanget, for der er fra DR's side krav til medarbejderne om et fuldt stop for brug af kommerciel musik i tv-produktioner og podcast, medmindre der gives dispensation af DR selv.

I mailen karakteriseres det ved 'musik som typisk bliver udgivet af et pladeselskab og findes i DR’s Diskotek og på Spotify'.

Annonce:

'Derfor bliver retningslinjen fra 15. september 2022, at man ikke må anvende udgivet kommerciel musik i alle tv-
produktioner uanset udkommeform. Her kan i stedet anvendes andre musikkilder - f.eks. katalogmusik eller specialkomponeret musik', anvises det.

Et eksempel blandt utallige på musik benyttet i DR-regi er Magtens Korridorer-nummeret 'Lørdag formiddag', der optræder i 'Bonderøven'/'Frank & Kastaniegården'. Foto: Morten Rygaard
Et eksempel blandt utallige på musik benyttet i DR-regi er Magtens Korridorer-nummeret 'Lørdag formiddag', der optræder i 'Bonderøven'/'Frank & Kastaniegården'. Foto: Morten Rygaard
 

80 millioners stigning
Ekstra Bladet erfarer, at man onsdag i denne uge på et medarbejder-orienteringsmøde med storskærm hos DR bl.a. udpenslede, at udgifterne til musikrettigheder er steget med astronomiske 80 mio. kr. fra 2014 frem til i dag. Den udvikling skal bremses.

'Neonlys' med Ukendt Kunstner er blandt mange andre hits med i DR-serien 'Salsa'. Den slags skal de have penge for, men i fremtiden skal DR spare på sådanne kommercielle hits i produktionerne. Foto: Mogens Flindt
'Neonlys' med Ukendt Kunstner er blandt mange andre hits med i DR-serien 'Salsa'. Den slags skal de have penge for, men i fremtiden skal DR spare på sådanne kommercielle hits i produktionerne. Foto: Mogens Flindt
 

Karsten Dyhrberg Nielsen vil direkte adspurgt ikke svare på hvor stort et beløb, DR specifikt har som mål at spare, men:

'Målet for DR er at modvirke stigende udgifter til musik, således at vi undgår en yderligere udhuling af, hvad der er af budget til den øvrige produktion'.

Han vil dog gerne fortælle, at DR’s omkostninger til musikrettigheder samlet set er steget fra tidligere at udgøre 10 procent af DR's omkostninger i forbindelse med indholdsproduktion til i dag at udgøre 15 procent.

Rocksangeren Claus Hempler står bag titelsangen 'Ride Upon the Storm' fra DR-succesen 'Herrens veje', men den slags muligheder skal han nok ikke regne med i samme grad i fremtiden. Foto: Per Lange
Rocksangeren Claus Hempler står bag titelsangen 'Ride Upon the Storm' fra DR-succesen 'Herrens veje', men den slags muligheder skal han nok ikke regne med i samme grad i fremtiden. Foto: Per Lange

Rammer ikke alt
Karsten Dyhrbeg Nielsen maner til besindighed:

Annonce:

'Retningslinjerne vedrører kun kommercielt udgivet musik i programmer, hvor musikken har en mindre betydning. Det påvirker ikke programmer, hvor musikken er i centrum, eller hvor musikken har stor betydning for fortællingen. Og DR fortsætter selvfølgelig med at leve op til kravene i public service-kontrakten om formidling af musik', siger DR-direktøren, som fortsætter:

'Vi har en forhåbning og forventning om, at det vil få en minimal betydning for, hvordan brugerne oplever vores indhold', lyder det.

Artiklen fortsætter under boksen ...

TV 2: Ingen aktuelle planer

DR betoner, at man absolut ikke er ene om at have fokus på de stigende udgifter til rettigheder.

'TV 2 arbejder i øvrigt med en lignende styring af brugen af musik, som den DR nu indfører', skriver DR-direktør Karsten Dyhrberg Nielsen, som uddyber:

'TV 2 har lignende retningslinjer, og det er ikke mit indtryk, at brugerne oplever deres programmer som værende af ringere kvalitet af den grund. Andre producenter i markedet bruger også markant mindre musik end DR', lyder det.

Konkurrenten oplyser i et mailsvar, at der i modsætning til hos DR ikke skal skæres yderligere ned for nuværende:

'TV 2 har ikke aktuelt iværksat spareinitiativer eller planer om at gøre det. TV 2 fører helt generelt en ansvarlig omkostningsstyring på alle områder, og det gælder også på musik', lyder det.

- Hvilke programtyper bliver hårdest ramt af besparelserne?

'Alle programmer kan stadig bruge musik. Der skal bare være en øget opmærksomhed på brugen af kommerciel musik, som er det, der for alvor koster'.

- Hvordan vil man erstatte den musik, der nu spares væk?

'DR får allerede i dag komponeret en del musik specielt til DR’s produktioner, f.eks. til DR’s dramaproduktioner og mange børneproduktioner, og det vil vi fortsætte med. Derudover bruger DR katalogmusik - f.eks. i 'Alene i vildmarken' - og det forventer vi, at der vil blive brugt mere af fremover. Katalogmusik er ikke gratis at benytte, men omkostningen ved at benytte det er mindre end ved brug af kommerciel musik'.

Annonce:

Det er bestyrelsesleder i brancheorganisationen Musikforlæggerne, Ole Dreyer, forundret over, hvis man anskuer tingene på den korte bane.

Se hvorfor i boksen herunder.

Chef i Musikforlæggerne: - Det forstår jeg ikke

Ole Dreyer er forundret over Danmarks Radio og deres udmeldinger - bl.a. i forhold til prisen på katalogmusik vs. kommerciel musik:

- Der, hvor DR vil spare, er mest på musik i tv-produktioner, som jeg forstår det, og det forstår jeg simpelthen ikke, for jeg kan ikke få øje på besparelsen nu og her. Det må være en langsigtet strategi, de har, siger han og fortsætter:

- Nu vil de i stedet bruge mere musik fra de såkaldte musikbiblioteker som f.eks. Apollo og Upright med såkaldt production music (katalogmusik, red.), fordi det umiddelbart er billigere at benytte end kommercielt udgivet musik, men det er det ikke længere. Danmarks Radio betaler det samme til Koda, uanset om de benytter disse musikbiblioteker, eller om det er kommerciel musik fra de kunstnere, vi repræsenterer hos os, lyder det.

Teksten fortsætter under billedet ...

Foto: Malene Henssel
Foto: Malene Henssel

Han fortæller, at man lige lavet en aftale med DR for 14 dage siden omkring brugen af kommerciel musik i alle slags tv-produktioner gennem NCB/Koda.

- Nu skal man ikke længere betales ekstra eller spørges særskilt, fordi det er en eksternt produceret film eller tv-serie til DR. Det har man skullet tidligere. DR bruger nogle store mængder musik på deres platforme, og nu kan de ifølge aftalen så bruge al den musik, de vil på alle deres platforme i et vist antal år uden forhåndsgodkendelse.

- Så det koster det samme, uanset hvor meget eller lidt man bruger?

- Ja, de bare kan bruge løs, så der er ingen besparelse nu og her, selv om de bruger mindre kommercielt udgivet musik, som deres plan tilsyneladende er. Det, vi så kan frygte, er, at de kommer næste gang og siger, at ’nu bruger vi 20 procent mindre musik – nu vil vi også betale 20 procent mindre til Koda’ – altså simpelthen et mindre musikforbrug, siger Ole Dreyer fra Musikforlæggerne.

Ekstra Bladet forsøgt at få en kommentar fra Koda, der arbejder for at sikre musikskaberes rettigheder og betaling, når deres værker bliver spillet offentligt. Meldingen fra kommunikationsdirektør Louise Brincker er dog, at man vil vente med at udtale sig om sagen, indtil Danmarks Radio officielt har meldt noget ud om de nærmere omstændigheder i besparelsesplanerne.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Elpris LIGE NU
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Populært i Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Vi har et samfund, hvor systemet er blevet vigtigere end borgeren

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: