DR lovede fredag licensbetalere, at de fremover kan få mere viden om, hvad deres penge bliver brugt på.
I en pressemeddelelse under titlen ’Flere åbne døre i DR’ står der: ’Nogle af de øvrige tiltag indebærer større indsigt i DR’s økonomi’.
Det skulle dog vise sig, at DR’s åbne døre kun går på klem.
En hemmelighed
Danske aviser og medier har i årevis forsøgt at få prisen på programmer oplyst, men DR har konsekvent afvist at åbne op for posen.
DR skruer op for genudsendelserne: Så meget er genbrug
Trods fornyede ambitioner om åbenhed, forbliver prisen på specifikke programmer hengemt.
’Jeg forventer ikke, at oplysninger om udgifterne til konkrete programmer vil blive fremlagt’, skriver DR’s pressechef i en mail.
En let løsning
Medieordfører i Dansk Folkeparti, Morten Marinus, kritiserer DR’s nyfundne åbenhed - eller manglen på samme.
Han mener, at det er altafgørende for offentligheden at kunne få oplyst prisen på programmer.
Aalborg: Derfor betaler vi DR for Melodi Grand Prix
- Vi vil sende et kraftigt signal til den nye bestyrelse i DR om, at man skal stramme sig an i åbenheden om DR’s økonomi.
- De skal ikke vælge den løsning, der er lettest for DR, for DR er ikke sat i verden for at gøre det, der er lettest for dem selv, men for at tjene offentligheden, siger Morten Marinus.
Public service
I den aktuelle public service-kontrakt lægges der efter politisk pres op til, at kulturministeren og Folketingets partier til nøds kan få oplyst udgifter til specifikke programmer.
Udgifterne må dog ikke deles med offentligheden, hvis DR finder det nødvendigt.
Det er ikke tilstrækkeligt, mener Marinus.
- Det er vigtigt for offentligheden at vide, hvordan midlerne bliver brugt til public service, siger ordføreren.
Konkurrenceevne
DR afviser konsekvent at svare på spørgsmål om prisen på programmer af hensyn til deres konkurrenceevne.
I én sag er DR dog gået for vidt i sin fortolkning af loven, der undtager offentligheden at få indsigt i udgifterne til specifikke programmer.
Således kritiserede ombudsmanden i 2016 DR for ikke at besvare et spørgsmål om P1's udgifter og indtægter.
Underleverandører
Medieforsker ved Danmarks Journalisthøjskole Lars Kabel forklarer, at hensynet til konkurrenceevne skyldes, at DR skal tage højde for sine leverandører.
Mens det dog langtfra er alle programmer, der bliver købt af produktionsselskaber, står for eksempel produktionsselskabet BLU bag ’X Factor’.
- Danmarks Radio er underlagt hensyn grundet en række af de produktionsselskaber, der leverer underhold til dem.
Ekstra Bladet-effekten: DR's mangfoldigheds-konsulent stopper
- Det betyder, at det er meget, meget svært for dem at oplyse, hvad de konkret har givet for de forskellige programmer, siger han.
Ikke desto mindre understreger medieforskeren, at åbenhed om økonomien er essentiel.
- Der bør dog ikke være meget, der er hemmeligt i DR, og det gælder også programmer, DR selv producerer, siger Lars Kabel.