Dropper samarbejdet

Politiken trækker sig fra samarbejdet om omstridt MeToo-dokumentar

TV 2 afblæste i januar deres dokumentar om MeToo.

Politiken dropper at være med til at lave en dokumentar om sexisme på TV2, og i stedet fortsætter tv-selskabet Impact TV arbejdet alene.

Det skriver Politiken.

Det skyldes ifølge avisens chefredaktør, Christian Jensen, at Politiken har villet starte forfra på både historien og researchen.

- For Politiken har det været afgørende, at vi skulle starte forfra på historien og researchen. Det har desværre ikke været muligt at finde et fælles udgangspunkt for dette arbejde, og derfor ønsker vi nu Impact TV alt det bedste med det arbejde, siger Politikens chefredaktør Christian Jensen til mediet.

Til Ekstra Bladet understreger han, at han ikke har yderligere kommentarer for nuværende end ovenstående.

Det er nyhedschef på TV2 Jacob Kwon, der er gået i front i arbejdet med at sælge dokumentaren. Foto: TV2 Film, tv & radio Arbejde med omdiskuteret TV2-dokumentar overtages af medie

Til Politiken oplyser Thomas Heurlin, der er ejer og administrerende direktør på Impact TV, at de er ærgerlige over, at samarbejdet ikke kan fortsætte, og at de nu vil fortsætte arbejdet sammen med en ny mediepartner.

Over for Ekstra Bladet har han ikke ønsket at uddybe nærmere.

Artiklen fortsætter under videoen ...

Christian Jensen har haft fire sager om sexisme før, han iværksatte en undersøgelse i efteråret 2020. Efter undersøgelsen håndterede ledelsen først fem sager og derefter tre yderligere. Det giver i alt 12 sager på få år.

Vil ikke undersøge sig selv
Politiken og Impact TV overtog arbejdet med dokumentaren, efter at TV2's nyhedschef Jacob Kwon meddelte, at de på TV2 ikke ville fortsætte arbejdet med dokumentaren.

TV2's nyhedschef, Jacob Kwon, har tidligere forklaret til Ekstra Bladet og andre medier, at dokumentaren oprindeligt skulle have omhandlet sexisme på arbejdspladser generelt, men at dokumentaren i researchprocessen mere kom til at handle om sexisme på TV2 selv.

Derfor valgte TV2's ledelse at trække stikket på projektet.

Anna Thygesen retter nu en kritik af TV2. Foto: Linda Johansen Danske kendte Står frem i skrottet dokumentar: Nu angriber hun TV2

'Vores vurdering er, at TV2 grundlæggende ikke er de rigtige til at undersøge sig selv – og dermed ikke de rigtige til at producere og publicere en dokumentar, når indholdet er endt med i høj grad at handle om os selv. Derfor går vi ikke videre med projektet,' lød det i den forbindelse i en intern mail fra Jacob Kwon i en intern mail til de ansatte.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Jacob Kwon har tidligere fortalt, at TV2 ikke ville fortsætte arbejdet med dokumentaren, fordi den endte med primært at handle om TV2 selv. Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR
Jacob Kwon har tidligere fortalt, at TV2 ikke ville fortsætte arbejdet med dokumentaren, fordi den endte med primært at handle om TV2 selv. Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR
 

Den beslutning skabte ramaskrig hos en lang række medarbejdere på TV2, der valgte at udtrykke deres utilfredshed med beslutningen i et brev til ledelsen. Her krævede de blandt andet, at arbejdet med dokumentaren skulle fortsætte hos et andet medie.

Det krav blev siden imødekommet, og senere blev det meldt ud, at Impact TV og Politiken ville overtage arbejdet med dokumentaren.

Nyhedschef på TV2 Jacob Kwon tog beslutningen om at droppe kommentaren. Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR Film, tv & radio Intern splid på TV2: Flere medarbejdere i angreb på ledelsen

Ifølge Christian Jensen har det ikke været muligt for de to parter at nå til enighed. Foto: Philip Davali
Ifølge Christian Jensen har det ikke været muligt for de to parter at nå til enighed. Foto: Philip Davali

35 kommentarer
Vis kommentarer