Filmfolk flygter fra fagforeningsregler

Usmidige danske arbejdstidsregler spiller en vigtig rolle for, at store danske instruktører lige nu rykker ud af Danmark

Filminstruktøren bag filmen 'Flammen og Citronen', Ole Christian Madsen er utilfreds med de usmidige arbejdstidsregler, der hersker i dansk film. (Foto: All Over Press)
Filminstruktøren bag filmen 'Flammen og Citronen', Ole Christian Madsen er utilfreds med de usmidige arbejdstidsregler, der hersker i dansk film. (Foto: All Over Press)

Filmens nøglescene skal i hus, og instruktøren dirigerer ængsteligt tropperne i håb om, at scenen får den helt rette intense, kunstneriske nerve. Men pludselig slår klokken fem — og så går alle hjem. Sådan er virkeligheden på danske filmoptagelser, hvor stramme fagforeningsregler betyder, at det nærmest er umuligt at have optagedage, der er længere end en ganske almindelig lønmodtagerdag på otte timer.

Og det angives nu i en stor artikel i Filmmagasinet Ekkos nye nummer en som en af de væsentligste årsager til, at mange filmfolk bevæger sig ud af landet for at lave film. For hvor meget film kan man egentlig få for otte timer om dagen?

- Man har brug for en lang formiddag og en lang eftermiddag, når man laver film, og det kan ikke lade sig gøre på de syv-otte timer, man har i Danmark. Det bliver en opbrudt, ukoncentreret og ukreativ proces, siger instruktør Ole Christian Madsen (Flammen & Citronen) til filmbladet Ekko. Ole Christian Madsen har optaget adskillige film i udlandet og lige nu arbejder på flere udenlandske projekter.

Producentforeningen oplever, at de stramme fagforeningsregler betyder, at flere og flere spillefilmproduktioner rykker udenlands.

- Vi har nogle vilkår for filmproduktion i Danmark, som gør, at vi ikke er konkurrencedygtige. Både vores arbejdstidsregler og lønstørrelser betyder, at man kan få meget mere for sit budget, hvis man tager andre steder hen, siger Producentforeningens direktør Klaus Hansen og tilføjer:

- Det bliver understreget af, at det ikke længere kun er producenterne, der siger, at det gør ondt i budgettet — det er også instruktørerne, der siger, at de vil til udlandet, fordi de dér får mere ud af deres penge.

Uforstående overfor kritikken
I filmarbejdernes forening, FAF, er man uforstående over for kritikken af medlemmernes løn- og arbejdstidsvilkår.

- At normale arbejdsdage skulle give et ufokuseret filmhold, er simpelthen ikke rigtigt, siger FAF’s formand Jens Bidstrup til Ekko.

- Det er klart, at man kan finde billig arbejdskraft i Tjekkiet, Polen eller andre østlande. Vil vi ud i et scenarie, hvor producenterne hovedsagelig vil producere danske film i udlandet med danske filmkroner, og hele produktionsapparatet herhjemme derfor går i stå? Det tror jeg ikke, siger Jens Bistrup.

Læs hele artiklen på Ekkos hjemmeside her