De er tordnende velhavende begge to – ikke mindst efter at de sidste år solgte en del af Zentropa-koncernen til Nordisk Film.
Har hver formue på 40-50 mio. kroner
Ifølge de offentliggjorte regnskaber har hver af de to filmmænd i al fald en formue på 40-50 mio. kr.
Alligevel overdrager Peter Aalbæk Jensen nu kommandoen i Zentropa til et trekløver af yngre kræfter. Ifølge ham selv, fordi Zentropa producerer for dyrt, og fordi biografpublikum især i 2009 er blevet væk fra danske forestillinger. Zentropa vil over det næste år nedlægge 40 af sine nuværende 80 stillinger i Danmark.
Polske slaver
Selv vil Ålen så arbejde i udlandet, hvor arbejdskraften er billigere. Han praler på bedste kapitalist-maner af, at han i Polen kan få en fotograf for 20.000 kroner om måneden. Og som vil arbejde 10 timer om dagen:
– Skuespillere og teknikere får højere og højere lønninger, og omkostningerne overstiger indtjeningsmulighederne. 25.000 til den lavest betalte på en film er for meget, når der ikke er et indtægtspotentiale. Der er kassedamer i Netto, som klarer sig for mindre.
Ålen vil derfor hente billig arbejdskraft i østlandene.
– Statens investeringer i danske film skal kunne nydes af skatteyderne – kameramanden har samme kvalitet, selv om han er polak, siger Ålen.
Han går i kulturkredse for at være en mand med store armbevægelser. Han sparer sjældent på noget, når han eksempelvis er til Cannes Festivalen, og derfor undrer det flere på kulturparnasset, at han nu begynder at tale om, hvor dyre danske fotografer og teknikere er.
Kilder fortæller til Ekstra Bladet, at det netop er på grund af dygtige fotografer og teknikere, at Peter Aalbæk Jensens firma har opnået så stor succes.