DR: Vi kan ikke kræve penge tilbagebetalt

Steder, der har betalt producenterne bag 'Café Hack', får ikke deres penge tilbage, siger DRs radiochef

- DR var velvidende, at det beløb, vi har modtaget fra DR, ikke stod mål med udgifterne til produktionen, skrev ejerne af SK Productions, Søren Dahl og Kristian Borregaard, i en meddelelse. Foto: Nicolai Tobias
- DR var velvidende, at det beløb, vi har modtaget fra DR, ikke stod mål med udgifterne til produktionen, skrev ejerne af SK Productions, Søren Dahl og Kristian Borregaard, i en meddelelse. Foto: Nicolai Tobias
Følg Underholdning
Følg Film og tv

Der bliver ikke tale om, at Danmarks Radio vil kræve af selskabet bag radio-programmet ’Cafe Hack’, at det betaler penge tilbage til de steder, hvor det har modtaget betaling imod DRs regler for at producere de såkaldte sommer-udsendelser.

- De aftaler, der er indgået mellem produktionsselskabet og de forskellige steder, er indgået uden DRs vidende. Vi har ikke modtaget penge og kender ikke aftalernes nærmere vilkår. Vi kan derfor ikke bede om noget tilbagebetalt, siger radiochef Gustav Lützhøft.

Sagen med de opkrævede beløb, der i årernes løb menes at have rundet en million kroner, kulminerede onsdag med, at DR lukkede programmet med Søren Dahl som primus motor med øjeblikkelig virkning.

Ekstra Bladets torsdags-avis.
Ekstra Bladets torsdags-avis.
 

Og selv om SK Productions brød DR's etiske regler igen og igen, mener DRs radiochef Gustav Lützhøft ikke, at medieorganisationen har været naiv.

Første ord fra Søren Dahl: 'Vi lægger sag an mod DR'

Gang på gang
Allerede i 2008 kom det frem, at SK Productions fik 175.000 kroner af Roskilde Kommune for at sende der. Nu ved vi, at det samme skete andre steder i 2013 og frem til 2017. Har DR set igennem fingre med 'Café Hack'?

- Hvad der er sket i 2008, er så lang tid før min tid, at det kan jeg ikke redegøre for. Det, som jeg kan sige, er, at jeg kender til en lignende sag fra 2014, hvor DR indskærpede retningslinjerne over for produktionsselskabet, svarer radiochef Gustav Lützhøft, der har haft posten siden januar 2016.

Har DR været for naiv?

- Nej, det mener jeg ikke. Vores regler og retningslinjer er fuldstændig klare på dette område, og vi bliver nød til at stole på, at de aftaler, som vi indgår, bliver overholdt. Det kan vi også i langt de fleste tilfælde. Bare ikke i denne sag.

Ny skandale i DR: Program har tjent en million på at bryde regler

Sagen kort

DR valgte at bryde med Søren Dahl og SK Productions, efter Radio24syv afslørede, at SK Productions havde krævet 67.500 kroner af Sallingsund Færgekro for at sende en af de otte sommerudsendelser, der var planlagt i 2017, og som nu er annuleret.

Det er et klokkeklart brud på DR's retningslinjer, sagde Lars Daneskov, redaktør på P4, dengang til Ekstra Bladet.

Nogle dage senere fortalte Radio24Syv, at SK Productions siden 2013 har forlangt mere end en million kroner af forskellige steder. I den forbindelse blev Søren Dahl og Kristian Borregaard ifølge Ekstra Bladets oplysninger kaldt ind til et møde hos DR, hvor de skulle redegøre for deres side af sagen.

Dagen efter meldte DR, at samarbejdet var stoppet med øjeblikkelig virkning, hvorefter SK Productions meldte ud, at man følte sig fejlagtigt behandlet, og at man nu ville sagsøge DR.

- Vi har følt os nødsaget til at søge juridisk hjælp, og vi er blevet enige med vores advokat om at lægge sag an mod DR, skrev Søren Dahl og Kristian Borregaard i en meddelelse onsdag. Foto: Tobias Nicolai
- Vi har følt os nødsaget til at søge juridisk hjælp, og vi er blevet enige med vores advokat om at lægge sag an mod DR, skrev Søren Dahl og Kristian Borregaard i en meddelelse onsdag. Foto: Tobias Nicolai

Dahl: Løn passede ikke
Ifølge SK Productions pressemeddelse, der blev sendt ud onsdag, var DR velvidende om, at betalingen til SK Productions ikke stemte overens med de omkostninger, der var forbundet med produktionen af 'Café Hack'.

Burde DR have haft en mistanke om, at der var ugler i mosen?

- Nej, det mener jeg ikke. Prisen har stået til mål med det vi efterspurgte, hvert år når har vi indgået en ny kontrakt med pågældende produktionsselskab.

Hvordan kan det passe, når SK Productions siger det modsatte?

- Produktionsselskabet har ret til at mene, hvad de vil, men jeg kan ikke stå på mål for, hvad de siger.

Teater betalte til Café Hack: Pengene bør tilbagebetales

LIGE NU

Mere fra Ekstra Bladet+

Kristendemokraterne ligner efterhånden en abort

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Udforsk Ekstra Bladet+

LIGE NU