Hvis du var en af dem, der nynnede med på Basims vindersang, ’Cliche Love Song’, lørdag aften, kan det være, fordi sangen minder utrolig meget om noget, du allerede har hørt.
Ekstra Bladet læsere nævner for eksempel kærlighedssangen ’You To Me Are Everything’, som The Real Thing hittede med tilbage i 1976.
Bookmaker: Basim spås små Eurovision-chancerFlere kritikere mener også, at årets danske Grand Prix-vinder læner sig op ad Lisa Nilssons ’Varje gång jag ser dig’, hvor omkvædet er næsten identisk med Basims.
Ekstra Bladet har talt med Ole Rømer, der er musiker og har komponeret flere popmelodier, og han mener ikke, der er tale om decideret plagiat, men at Basim bestemt lyder til at være blevet inspireret.
– Det er jo ikke sikkert, han har siddet derhjemme og bevidst stjålet fra andre. Hvis du har en bred musikalsk reference fra al den musik, du har hørt gennem livet, kan det ikke undgås, at du laver noget pop, der kommer til at ligne noget andet, siger Ole Rømer.
Grand Prix-ekspert: Dannebrogsflaget er for nationalistiskIngen overraskelser
Der er skrevet millioner af popsange, og derfor slår Ole Rømer også fast, at det er svært at lave noget helt nyt. Alligevel savnede han selv at blive overrasket, da han så Grand Prix lørdag aften.
– Det er klart, at det er en stor fristelse for pop-producere at lave noget, de ved virker. Men det gør jo også, at det er sjældent, man får et spark bagi, siger han og fortsætter:
– Der var ikke mange overraskelser. Alle sangene var meget forudsigelige. Men det bunder nok i, at man ikke tør blive for avanceret, så publikum står af og ikke får sangen ind under huden.
Se billederne: Sådan festede Grand Prix-deltagerne i natOrdet plagiat stammer fra latin og bruges om en efterligning.
Det er især i musik- og forfatterverden, at ordet flittigt bliver brugt i beskyldninger om, at sange eller værker ikke er originale og selvstændigt produceret.