Kendt kvindemagasin lukker

Magasinet Woman lukker efter 17 år, men fortsætter som onlinemedie

Seneste nummer af magasinet Woman. Fra februar er det slut. Foto: PR
Seneste nummer af magasinet Woman. Fra februar er det slut. Foto: PR

Sidste fysiske eksemplar af magasinet Woman, der henvender sig til unge piger og kvinder, rammer kioskerne til februar.

Herefter er det slut med artikler om mode, kærlighed og sundhed - i hvert fald på glittet papir.

Det skriver Mediawatch.

Det skyldes ifølge Morten Trøst Poulsen, der er viceadm. direktør hos Benjamin Media, flere års faldende læsertal.

Woman havde 250.000 læsere, da magasinet var på toppen i 2006. I første halvår af 2017 var det nede på 118.000.

- For 10 år siden udkom Woman 18 gange om året med et oplag på 60.000 blade. I år har vi udgivet magasinet fire gange, og sidste år udkom det seks gange. Så det har været en længere proces, hvor vi løbende er gået ned i frekvens, fordi vi har set, at salget bare er gået ned, mens Womans målgruppe, der er de 18 til 30-årige, i stedet rykker online, fortæller han til Mediawatch.

Fremover vil Woman altså udelukkende være at finde online. Ingen medarbejdere i blevet opsagt i forbindelse med lukningen.

Kim Kardashian er en af de kvinder, der har gjort kurver populære. Nu udkommer et dansk magasin henvendt til kurvede kvinder. Samfund Nu kommer Danmarks første magasin til kurvede kvinder

Morten Trøst Poulsen forklarer, at Benjamin Media, der udgiver Woman, gjorde det samme med mandemagasinet M, der blev lukket for to år siden for herefter at leve videre på nettet.

- Benjamin Media har ikke planer om at lukke andre magasiner, og vi regner med, at Benjamin samlet i år kommer ud med et af de bedste resultater i mange år, siger Morten Trøst Poulsen.

Udsnit af Alt for damernes forside. (Foto fra Twitter/Sanne Søndergaard) Samfund Dameblad får massiv kritik for forside om voldtægt