'Kvinder hører til i køkkenet'. Sådan lød det mandag fra det britiske Burger King på Twitter.
'Hvis de har lyst, selvfølgelig. Alligevel er kun 20 procent af kokke kvinder. Vi har en mission om at ændre kønsfordelingen i restaurationsbranchen ved at give kvindelige medarbejdere mulighed for at forfølge en kulinarisk karriere,' fulgte kæden hurtigt op med, men skaden var sket.
Burger King: 'Kvinder hører til i køkkenet'
Der kom mange reaktioner på måden, Burger King valgte at sætte fokus på ligestilling, og mange var meget utilfredse.
Det har fået Burger King UK til at undskylde for Twitter-kampagnen.
'Vi hører jer. Vores første tweet var forkert, og vi undskylder. Vores mål var at skabe opmærksomhed omkring, at kun 20 procent af professionelle kokke i britiske køkkener er kvinder og hjælpe med at ændre det med kulinariske stependier. Vi vil forbedre os i fremtiden,' skrev Burger King UK på Twitter, og kort tid efter meddelte de, at de også havde valgt at slette de originale tweets.
Blandede reaktioner
Reaktionerne på undskyldningen er meget blandede, hvor mange stadig er utilfredse.
'Jeg accepterer ikke den her undskyldning. I blev ved med at forsvare det forfærdelige tweet, efter flere hundrede kvinder fortalte jer, at det var utroligt upassende,' er der en bruger på Twitter, der skriver.
Men der er også mange, der mener, at Burger King UK slet ikke havde behøvet at undskylde.
'Der er ingen grund til at undskylde. Jeg synes faktisk, det er pinligt, at I er nødt til at undskylde offentligt. Twitter-tråden var tydelig,' skriver en af dem, som forsvarer Burger King UK.
Sensationel burger er nået til Tyskland - men du må ikke smage
Ekstra Bladet har været i kontakt med Burger King Danmark, der meddeler, at de ikke har noget med den britiske kampagne at gøre. De oplever heller ikke en skæv kønsfordeling i køkkenet.
'I Skandinavien har vi en god balance i fordelingen mellem vores mandlige og kvindelige restaurantchefer og medarbejdere, og vi ansætter medarbejdere først og fremmest på baggrund af deres kvalifikationer til jobbet,' skriver Gustaf Wetterwik, Marketing Director for Burger King i Skandinavien.