Japanske Fast Retailing, der står bag tøjkæden Uniqlo, blev tirsdag den mest værdifulde tøjproducent i verden.
Det er første gang, det japanske firma formår at overgå spanske Inditex, der står bag Zara-kæden.
Da børsen i Japan lukkede tirsdag brød Fast Retailing-aktien for første gang 100.000 yen-barrieren og en samlet værdi på 635 milliarder kroner, mens Inditex ved børsluk i Spanien torsdag var 600 milliarder værd.
Det skriver erhvervsmediet Nikkei Asia.
Verdens vildeste vin: Solgt for 2,6 millioner i Danmark
Værdien af Fast Retailing har været stødt stigende siden august, godt hjulpet på vej af firmaets fokus på specielt Kina, hvor en stor del af økonomien er genoprettet efter corona.
Ifølge de seneste regnskaber er Fast Retailing (116 mia. kr.) dog kun nummer tre, når det kommer til at tjene penge - overgået af både Inditex (210 mia. kr.) og svenske H&M (139 mia. kr.).
Store i Asien
Der findes 2298 Uniqlo-butikker verdensplan. De to største markeder er Japan med 815 butikker og Kina med 791 butikker. Der findes en enkelt i Danmark.
Kun cirka 20 procent af spanske Inditex' butikker befinder sig i Asien (467 butikker i Kina), mens 70 procent er i Europa og USA. Der findes fire Zara-butikker i Danmark.
- Når man medregner fodfæstet i Asien, fører Fast Retailing, når det kommer til vækstpotentiale på mellem og lang sigt, vurder aktieanalytiker Takahiro Kazahaya fra Credit Suisse Securities japanske afdeling overfor Nikkei Asia.
Fastfood-gigant sagsøgt for millioner
Til sammenligning opnåede danske Bestseller en omsætning på 24,1 milliarder kroner i seneste regnskabsår, mens overskuddet endte på 776 millioner kroner før skat.
Aktie sendt til månen: Nu starter ny flodbølge
Også i USA formår en gigantisk kæde at skovle penge ind til sine ejere. Kom helt tæt på USA's rigeste familie her (+).