Ny reklame: Masser af bare bryster

Adidas har lanceret en ny reklame, der viser ikke færre end 24 par bare bryster. Reklamen er dog blevet bandlyst i Storbritannien, men tøjgiganten mener selv, at de fejrer kroppens forskellighed

Adidas er kommet i vælten efter en ny reklame. Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix
Adidas er kommet i vælten efter en ny reklame. Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix
Følg Underholdning
Følg Livstil

Hvis du er til bare bryster, er der guf til øjnene.

Tøjgiganten Adidas lancerede i februar en ny reklame for sports-bh’er. Den ser således ud:

Kampagnen består altså af 24 par bare bryster. Derudover skal reklamen vise, at der findes sports-bh'er til hver en krop - lige meget fedtprocent, størrelse eller hudfarve.

Det verdenskendte mærke mener selv, at de med reklamen fejrer kroppens forskellighed, men ikke alle synes godt om Adidas' nye idé.

Den britiske anklagemyndighed Advertising Standards Authority har nemlig forbudt reklamen i Storbritannien, da de har fået stribevis af klager fra privatpersoner.

Derudover slår myndigheden fast, at reklamen 'reducerer kvinder til kropsdele', og de bare bryster kan blive set af børn.

- Vi lagde mærke til, at brysterne var det primære fokus i reklamen, og der blev ikke lagt så meget vægt på selve bh'erne, som der bliver refereret til i den tilhørende tekst, lyder ordene fra anklagemyndigheden ifølge The Guardian.

- Da reklamen indeholdt eksplicit nøgenhed, nåede vi frem til, at de krævede omhyggelig målretning for at undgå at støde dem, der så dem.

Forstår ikke kritikken
Adidas forsvarer fortsat reklamen og understreger, at billederne ikke fremstår seksuelle. Tøjgiganten mener, at kampagnen afspejler og fejrer mangfoldighed.

Ligeledes beretter mærket ifølge det britiske medie, at reklamen ikke er blevet opsat i nærheden af skoler eller religiøse institutioner. Og Adidas har ikke haft i tankerne, at kampagnen skulle skade børn. 

Tøjmærket siger også, at billederne er blevet beskåret for at beskytte modellernes identitet, og disse modeller havde meldt sig frivilligt for at støtte kampagnens mål.

Reklamen er nu forbudt i Storbritannien.

Mere fra Ekstra Bladet+

Uduelighed er ingen hindring for millionløn

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Udforsk Ekstra Bladet+