Annonce:
Annonce:

Region i honninghjerte-brøler: 'Skam jer!'

Det vækker harme på de sociale medier, at Region Hovedstaden har valgt at belønne de ansattes corona-indsats med et honningkagehjerte

Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen takker de ansatte på Twitter, hvor hun oversvømmes af negative kommentarer. Foto: Jonas Olufson
Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen takker de ansatte på Twitter, hvor hun oversvømmes af negative kommentarer. Foto: Jonas Olufson
Annonce:
Følg Underholdning
Følg Livstil

En honningkage formet som et hjerte er en ringe tak for sundhedspersonalets indsats under coronakrisen.

I hvert fald hvis man skal dømme efter den medfart, Region Hovedstadens kampagne #sigdetmedhjertet har fået på de sociale medier.

Region Hovedstaden vil med kampagnen takke de ansatte for deres indsats under coronakrisen ved at give dem en kage hver.

Og det er en sølle tak, mener flere af dem, der har kommenteret kampagnen på Facebook.

'Det er grinagtigt ... Årets dårligste joke! Ord, en billig kampagne og et goddamn honninghjerte ... En gestus på linje med hvad man giver til børn og små hunde,' skriver en Facebook-bruger.

Raser mod PostNord: Ødelagde for 118.000 og kørte væk

'Det er i min optik under lavmålet. Og pinligt så at lave et pr stunt ud af det hvor man (formodentligt utilsigtet) udstiller sin ringeagt for alle dem der har gjort en kæmpe ekstra indsats', skriver en anden.

Annonce:

Også regionsrådsformanden, Sophie Hæstorp Andersen (S), får en hård medfart for sin videohilsen på Twitter.

'Du skulle skamme dig', skriver en, mens flere kalder kampagnen for 'nedladende', 'upassende' og 'til grin'.

Dansk Sygeplejeråd: Takken skal mærkes i hverdagen

Dansk Sygeplejeråds lokalkreds i Region Hovedstaden forstår godt, at medlemmerne ikke er tilfredse med en anerkendelse i form af et honninghjerte.

- Helt overordnet synes vi, det er fint, at de siger tak, for det har de god grund til at gøre. Men vi kunne godt tænke os, og det kunne de fleste sygeplejerske også, at den tak bedre kunne mærkes i hverdagen, siger kredsnæstformand Inger Margrete Dyrholm Siemsen og tilføjer:

- Det ville være bedre, hvis der var nogle ordentlige rammer og vilkår for at kunne udføre sygeplejen, og ikke bare her i coronakrisen.

- Hvorfor er folk blevet så vrede over et honninghjerte?

- Det er jo ikke nogen hemmelighed, at sygeplejerskerne derude, der står med patienterne i fronten, sammen med os i Dansk Sygeplejeråd længe har arbejdet for bedre løn. Vi halter bagud i forhold til sammenlignelige grupper. Så noget af frustrationen over kampagnen bunder nok deri. De vil gerne have anerkendelsen, men det skal helst være i form af bedre vilkår og en højere løn, der passer med det ansvar, de står med, siger hun.

- Kan man ikke bare tage imod honninghjertet og så tage debatten om løn og arbejdsvilkår sideløbende?

- Det kunne man jo godt, men jeg tror simpelthen, at utilfredsheden med lønniveauet er opbygget gennem så lang tid, at det er derfor, reaktionen er, som den er, siger Inger Margrete Dyrholm Siemsen.

I Region Syddanmark blev man med Dansk Sygeplejeråd tidligere på ugen enige om en bonus på op til 15.000 kroner til sygeplejerskene for den ekstra indsats under coronakrisen.

Inger Margrethe Dyrholm Siemsen fortæller, at der er forhandlinger i gang med Region Hovedstaden, og derfor kender man endnu ikke den fremtidige honorering til de ansatte i Region Hovedstaden.

'Æd jeres lort selv'
En sygeplejerske, som Ekstra Bladet har været i kontakt med, har ligeledes kommenteret opslaget for at vise sin utilfredshed med regionens måde at sige tak på.

Hun ønsker af personlige hensyn ikke sit navn gengivet i denne artikel.

'Æd jeres lort selv. Jeg er ikke utaknemmelig, men det virker I til at være med den 'gestus', men er jo også nemt. I har sikkert også juleferie fra på tirsdag. Og os der arbejder i julen får ingen julegaver igen i år.! Nåh nej pengene er brugt på taknemmelighed og et honninghjerte.! Skam jer.!', skriver hun blandt andet.

Til Ekstra Bladet fortæller hun, at hun havde foretrukket et risikotillæg eller en julegave som anerkendelse frem for honningkagen.

Annonce:

-  Folk i sundhedsvæsnet er efterhånden så pressede, og det at få et honninghjerte opvejer slet ikke den risiko, vi arbejder under, siger hun.

Regionen: - Kampagnen er ikke en økonomisk erstatning

Regionsdirektør Svend Særkjær kan godt forstå, at de ansatte har behov for at markere det pres, de er under.

'Vores medarbejdere har knoklet siden foråret og kommer desværre også til det hen over jul og nytår. Vi ved, at de er pressede og har behov for at markere, at en kampagne ikke er nok', siger han til Ekstra Bladet.

- Hvorfor ikke give medarbejderne en bonus, sådan som man i Region Syddanmark er blevet enige med Dansk Sygeplejeråd om at gøre?

'Kampagnen er ikke en økonomisk erstatning for det ekstraarbejde, der bliver udført. Den er kun tænkt som en stor tak for deres ekstraordinære indsats. Lige nu er vi i gang med at forhandle både en beredskabsaftale på plads, og hvordan vi skal erstatte frivilligt ekstraarbejde', siger Svend Særkjær.

Han oplyser, at beslutningen om at gennemføre kampagnen er truffet af regionens koncerndirektion, og at regionens forretningsudvalg også har fået den forelagt.

'Målet med kampagnen er at sige tak til en gruppe medarbejdere, der har gjort en ekstraordinær indsats i snart et år. Deres arbejde har i høj grad bidraget til, at vi er ét af de lande i verden, der har klaret coronapandemien uden alt for store menneskelige tab', siger han.

Provokerende
Hun blev selv smittet med coronavirus på jobbet og smittede efterfølgende sin familie, fortæller hun.

- Men kan man ikke bare tage imod honninghjertet og trække på skuldrene?

Prins Charles' julekort udsat for nethad

- Vi står i risiko og får verbale øretæver, fordi vi ikke løber hurtigt nok på trods af, at vi ikke får pauser. Og i forvejen er sundhedsvæsnet presset, siger hun og tilføjer:

- Det er provokerende, at diverse ministre står på det ene pressemøde efter det andet og siger, at vi i sundhedsvæsnet sagtens kan klare det, når sandheden er, at personalet er slidt ned. Min bekymring er, hvem passer på os, når alt det her er slut.

Annonce:

Hos Region Hovedstaden kan man godt forstå, at medarbejderne er pressede, men ifølge regionsdirektør Svend Særkjær skal kampagnen ikke forstås som en økonomisk erstatning for det ekstraarbejde, de ansatte udfører.

'Den er kun tænkt som en stor tak for deres ekstraordinære indsats. Lige nu er vi i gang med at forhandle både en beredskabsaftale på plads, og hvordan vi skal erstatte frivilligt ekstraarbejde', oplyser han i et skriftligt svar til Ekstra Bladet.

Kampagnen har i alt kostet 780.000 kroner, inklusive løn til medarbejdere, fremstilling af materialer, opsætning af banner og honninghjerter, oplyser regionen.

Hidsig: Ledere får én uges ferie - vi får chokolade

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
Mette har spillet magtbingo hele sit liv
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Annonce:
Annonce: