Anmeldelse: A year in Port

En ny film om livet i Dourodalen med fokus på portvinene har netop haft premiere

A year in Port

Kan ses på Itunes fra 6 september. Varighed: 1.25 t. Instruktør: David Kennard

”A year in Port” er tredje og sidste film i trilogien hvor man følger tre forskellige vinområder gennem et helt år. Første film foregik i Bourgogne, den anden i Champagne og nu er turen kommet til Dourodalen. Et område der adskiller sig en del fra de to andre, dels fordi det er en anden vintype, nemlig Portvin men også fordi druerne dyrkes og vinen laves i Dourodalen tæt på den spanske grænse, mens vinene efterfølgende transporteres de godt 150 km til byen Porto hvor de lagrer indtil de er klar til at blive flasket og solgt.

Portvin har en lang historie, hvor især englænderne spiller en stor rolle. Det betyder, der den dag i dag, er et specielt bånd mellem Storbritannien og Portugal når det gælder den sødmefulde alkoholstærke vin. Det kommer især i filmen til udtryk i interviews med en række af de traditionelle portvinsfamilier samt ikke mindst i den årlige cricket kamp mellem de engelske købmænd og de portugisiske vinmagere, som ender med der nydes portvin til den klassiske engelske stilton ost.

I filmen følger man livet ude i dalen gennem de fire årstider, med de udfordringer man har med specielt vejrliget. Filmen er optaget i 2013, hvor der netop var store problemer med regn under høsten. Men man får også et billede af et område som sent er kommet i gang med udviklingen og hvor man først i 1970 fik elektricitet. I modsætning til andre store vinområder er det ikke få druesorter, men mange som benyttes. Og kun få producenter har styr på hvilke druer der helt eksakt er i deres portvine, da markerne er blandinger af mange typer druer.

Filmen er en nydelse i flot fotografering og smuk klassisk baggrundsmusik. Og det kan anbefales, at skænke sig et glas portvin mens man nyder årstiderne i Dourodalen og livet i Porto.

Filmen følger specielt Symington familien og Taylor, som er de to stærkeste familier og ejer en række af de allerstørste portvinsmærker. Som et modspil har man det lidt mindre hus Niepoort og sønnen Dirk Niepoort spiller en stor rolle i filmen, som den nye generation der satser meget på de almindelige bordvine.  En udvikling som er sket gennem de seneste 10-15 år, hvor en række af de store portvinshuse er begyndt at lave seriøse bordvine på de samme druer som de benytter til portvin.

Portvinsmarkedet er presset, det er dyrt og tager tid at producere og lagre. Og forbrugerne har vendt de sødlige vine ryggen til de senere år og derfor har man været nødt til at kigge mod alternativer i Dourodalen. Udfordringen med at konkurrere mod de gængse rød- og hvidvine er stor og det kan være svært at opnå priser som modsvarer de produktionsomkostninger der er forbundet. Konsekvensen som direktøren Adrian Bridge fra Taylor siger i filmen, er givet mindre mængder portvin og højere priser i fremtiden.

Filmen kommer fint rundt om de udfordringer man står over for i portvinsbranchen, men jeg savner mere fokus på lagringen og blendingen som er en yderst væsentlig faktor. Det kunne man godt have brugt mere krudt på og så kunne man godt have sprunget indslaget med kork propperne over da dette ikke virker særlig relevant. Endelig undrer det mig, at den mest berømte og klassiske portvin Quinta do Noval ikke nævnes med et ord i filmen?

Til gengæld er filmen den flotteste af de tre og formår at komme ind bag kulturen i Dourodalen. Specielt synliggjort når druerne skal fodtrampes til tonerne af musik og dans. Fem pæne stjerner og en film alle portvinsnørder bør se og alle andre vin-interesserede vil få meget ud af.

Kom til stor oversøisk vinfestival 28+29 oktober - læs mere her.

Kom til stor spansk vinfestival 23+24 september - læs mere her.

Kom til Whisky & Rom festival 9+10 september - læs mere her.