Forbrugere vil betale mere for vine med svære navne

Château de fsdkssaghesgikj - den må være god!

I en californisk undersøgelse havde deltagerne præference for og ratede vine med svære navne højere end vine med mundrette navne. (Arkivfoto: Lars Hansen/Polfoto)
I en californisk undersøgelse havde deltagerne præference for og ratede vine med svære navne højere end vine med mundrette navne. (Arkivfoto: Lars Hansen/Polfoto)

En flaske vin smager bedre, hvis det er svært at udtale vinens navn, viser ny forskning.

Læs også:

Se også: Må jeg bede om en McRødvin?

I en undersøgelse på Brock Universitet i Californien, konkluderer professor Antonia Mantonakis, at engelsktalende forbrugere er mere tilbøjelige til at købe en vin, hvis navn får tungen til at slå knuder end en vin med et mere mundret navn.

I samme undersøgelse blev deltagerne i en blind-smagning præsenteret for den samme vin to gange men under to forskellige navne – et kort mundret navn og et kompliceret navn, der var svært at udtale.

Læs også:

Se også: Øv, hvorfor må han smage før mig?

Alle deltagerne bedømte vinen med det svære navn til at være en bedre vin, som de var klar til at betale mere for end vinen med det lette navn, skønt det var vin fra samme flaske i begge deltagernes glas.

Antonia Mantonakis konkluderer:

- Det var et gennemgående træk, at der var en sammenhæng, således at vinene med de svære navne blev bedømt til at være bedre. Navne, der er svære at udtale, bliver forbundet med, at vinen må være sjælden og derfor skal rates højere, siger Antonia Mantonakis.

Læs også:

Se også: Stjernestøv til støvlevine

Hun medgiver, at det ikke er sikkert, at resultaterne fra undersøgelsen per automatik vil afspejle sig i en faktisk købssituation, når kunden skal vælge en vin til lørdag aften.

- Undersøgelsen er lavet i et ‘beskyttet miljø’, og vi ved ikke med sikkerhed om folk vil handle på samme måde, når de står i supermarkedet, siger Mantonakis.

0 kommentarer
Vis kommentarer