Er Sideways-effekten aftaget?

Kraftigt prishop på Merlot

Miles (t.v.) prøver at lære den pigeglade Jack noget om vin. Jack fik scoret på turen rundt i det californiske vinland, mens Miles på det skammeligste forsømte at indlede et forhold til den meget sexede Maya, der blev spillet af Virginia Madsen. (Foto: AP)
Miles (t.v.) prøver at lære den pigeglade Jack noget om vin. Jack fik scoret på turen rundt i det californiske vinland, mens Miles på det skammeligste forsømte at indlede et forhold til den meget sexede Maya, der blev spillet af Virginia Madsen. (Foto: AP)

- No, if anybody orders Merlot, I’m leaving. I’m NOT drinking any fucking Merlot!

Citatet fra den neurotiske, noget nørdede forfatterspire og Pinot Noir-elsker Miles fra filmperlen Sideways er en klassiker, og det har siden været diskuteret vidt og bredt, om citatet reelt havde en effekt på salget af Merlot og Pinot Noir i USA.

Læs også:

Se også: Lær den svære Bourgogne at kende

Undersøgelsen slog fast, at Sideways og Miles’ voldsomme udbrud havde været mere positiv for Pinot Noir, end det havde været egentlig negativt for Merlot.

Samtidig slår undersøgelsen fast, at salget af de dyrere Merlot-vine ikke led skade, men at det i nogen grad slog igennem på salget af Merlot-vine til under 10 dollars.

Hvis Sideways-effekten er aftaget, er det ikke noget, man kan mærke på salget af amerikansk Pinot Noir hos Bergman Vin Import i Kokkedal nord for København.

- Jeg mærker ikke en nedgang i salget af Pinot Noir, snarere tværtimod. De gode amerikanske Pinot Noir er kommet for at blive, og jeg sælger rigtig godt af Pinot Noir. Det er elegante, dejlige vine som er anderledes end nogle af de frugtbomber, der også bliver produceret i Californien, siger Ole Bergman fra Bergman Vin Import til ekstrabladet.dk.

0 kommentarer
Vis kommentarer