Olding på vinmarkedet hitter på web

- Men internettet byder også på udfordringer, lyder det fra Danmarks ældste vinhandel

314 år gamle Berry Bros & Rudd er godt med på internettet.
314 år gamle Berry Bros & Rudd er godt med på internettet.

London-vinfirmaet Berry Bros & Rudd, der blev grundlagt i 1698, er hverken støvet eller gået bag om dansen, og i 2011 omsatte firmaet for 222 millioner kroner alene på internetsalg – en stigning på 72 % i forhold til året før - og sociale medier spiller en voksende rolle i firmaets forretning.

Mere end halvdelen af de 222 mio. kommer fra et online-forretningsområde, der blot er halvandet år gammelt. Det drejer sig om Berrys’ Broking Exchange (BBX), som er en vinbørs med kommisions-salg, hvor private og professionelle aktører kan sætte flasker til salg, og Berry Bros & Rudd beregner sig derefter et honorar på 10 % hvis et salg gennemføres.

Læs også:

Se også: De vanvittige priser på Bordeaux er slut

Kommisionssalg er ikke nyt for Berry Bros & Rudd, men forretningsområdet er eksploderet, efter at der siden august 2010 er en elektronisk handelsplads i cyberspace, hvor sælger og køber kan mødes.

- Jeg synes, vi har vist, at selv om man har rundet 314 år, så bliver man aldrig for gammel til at udnytte internettet. Investeringen i BBX giver virkelig bonus og har overgået vores vildeste forventninger. Vi har nærmest lavet et eBay for fin vin, og har ændret på den måde vinsamleren og sælgeren mødes, siger Simon Berry, der er bestyrelsesformand for Berry Bros & Rudd til decanter.com.

Året 2011 blev også året, hvor Berry Bros & Rudd noterede det hidtil største enkelt-salg efter brug af sociale medier som markedsføringskanal.

Læs også:

Se også: De store vine: Barolo

Det skete da en kunde gik direkte ud og købte vin for 177.000 kroner efter at Berry Bros & Rudds salgsdirektør og Bordeaux-opkøber, Simon Staples, havde anbefalet en række vine på Twitter.

Et vækstområde
Også for Danmarks ældste vinhandel, Kjær & Sommerfeldt, udgør onlinesalget en stigende andel af det samlede salg.

- Vores største marked er fortsat de professionelle, eksempelvis restauranter og hoteller, men vores onlinesalg har de seneste mange år præsteret en opadgående kurve. Og med de markante vækstrater vi har set, er det et område, der har vores fokus, siger administrerende direktør og medejer af Kjær & Sommerfeldt, Mads Stensgaard til ekstrabladet.dk.

Kjær & Sommerfeldt har i en årrække haft en online-vinbørs i stil med BBX, og også her er der ifølge Mads Stensgaard vækst at spore.

At vinforretningen er flyttet ud på nettet giver dog også udfordringer, fortæller Mads Stensgaard.

- I gamle dage kunne vi risikere at blive snydt, hvis en person kom ind i forretningen og sagde, at de skulle hente vin til et advokatfirma, der var blandt vores kunder, og det så efterfølgende viste sig, at personen, der havde hentet vinen ikke havde noget med advokatfirmaet at gøre. Når folk henvender sig elektronisk i dag for at købe vin, er vi meget oppe på dupperne. Vi får mange suspekte henvendelser med ekstraordinært store ordrer, og vi har stoppet mange handler, hvor vi havde brændt nallerne, hvis ikke vi havde grebet ind i tide. Kreativiteten er stor hos svindlerne, og antallet af forsøg på svindel er helt klart steget med elektronisk handel, men vi har efterhånden en vis rutine i at spotte de kunder, der ikke har rent mel i posen, siger Mads Stensgaard til ekstrabladet.dk.

Læs også:

Se også: Box-vinene vil også være med

0 kommentarer
Vis kommentarer