Linie 3 taber 25 millioner

Showfolkene ville være skibsredere, men investerede uheldigt

Her er en god og en dårlig nyhed om Linie 3.

Den gode nyhed er, at trekløveret tjener 25 millioner kr. på deres igangværende turné 'Rundrejsen 2001', der startede i Cirkusbygningen i København 22. februar og slutter 28. november.

Den dårlige nyhed er, at Anders Bircow, Thomas Eje og Preben Kristensen sammen med deres 'fjerdemand' manager Niels Wenkens netop har tabt 25 millioner kr. på at have ejet et skib i tre år.

Linie 3 er den største succes-historie i dansk underholdning. De kom i Guinness Rekordbog, da deres forrige turné solgte 300.000 billetter.

En imponerende rekord i et land med fem millioner danskere. Men de har nu slået deres egen rekord. Der er allerede solgt 315.000 billetter til 'Rund-rejsen 2001'. Tilbage er kun 5000 usolgte billetter. Og mon ikke også de bliver solgt?

Billetindtægterne svarer til en omsætning på omkring 92 millioner kr. Heraf er de 25 mio. kr. ren fortjeneste, som Linie 3 og Wenkens deler ligeligt med en fjerdedel til hver.

Villaer og dyre biler
Jo, Anders, Thomas og Preben er alle blevet mangemillionærer, siden de i 1979 begyndte at optræde sammen på barerne i Århus. De bor i store villaer nord for København og kører rundt i dyre biler. Thomas Eje har således en Rolls-Royce Silver Ghost - samt eget privatfly med plads til syv passagerer.

De tre showmænd har også sørget for, at de selv kom til at beholde de fleste af de mange millioner kr., som de har tjent. Pengene går nemlig direkte ind i et fælles selskab, Platin Aps, så de slipper for den høje personlige topskat, men i stedet beskattes med den betydeligt lavere selskabsskat på 32 procent.

Herfra dirigeres pengestrømmen videre til Bircow og Eje via to andre personligt ejede anpartsselskaber, mens Preben Kristensen får pengene udbetalt direkte. Ejes pengetank hedder Copycat Aps, mens Bircows kalder sit Andy Aps Bircows selskab ejer også hans hus. Dermed slipper han ikke blot for at betale lejeværdi, men han kan også trække udgifterne til vedligeholdelse m.v. fra i skat.

En uheldig investering
I år behøver de tre showmænd ikke at spekulere over, hvor meget de skal betale i skat af de 25 millioner kr., som deres turné indbringer. De behøver nemlig ikke betale en krone. De er allerede formøblet på en investering, som vil gå over i dansk skibshistorie som en af de mest uheldige nogen sinde.

Men heldigvis for Linie 3 og Niels Wenkens kan tabet på de 25 millioner. kr. trækkes direkte fra i overskuddet på de 25 millioner kr.

Den tragikomiske historie begyndte i 1997, hvor de tre succes-drenge og manageren investerede 27 millioner kr. i at købe M/F Clare, som i 1972 var bygget på Rickmers Werft i Bremerhaven, Tyskland. En 131 meter lang og 17 meter bred fragtfærge, der skød en fart på 16 knob.

Køberen var et til formålet oprettet interessentskab, NL Group med Niels Wenkens som direktør og advokat Klaus von Lowzow som bestyrelsesmedlem.

75 procent af anparterne i interessentskabet ejedes af NL Group Holding I Aps, der igen var ejet af Bircow og Ejes anpartsselskaber samt Preben Kristensen personligt. De øvrige 25 procent af anparterne havde NL Group Holding II Aps med Wenkens som eneejer.

Motorerne brød sammen
Hele konstruktionen havde det formål, at de store skattemæssige afskrivninger på skibet kom hele Linie 3-koncernen til gode. Det var nemlig ikke småpenge, de nybagte skibsredere kunne trække fra i skat.

Hvert år kunne de afskrive 30 procent (nu ændret til 25 procent) af skibets købspris på selvangivelsen.
Sælgeren af Clare, som siden 1972 havde optrådt under navnene 'Dana Baltica', 'Meyer Express', 'Norcrest', 'Vinzia' og Westertal', var det norske rederi Goliat Shipping i Elisenberg ved Oslo.

Goliat Shipping fortsatte trods salget med at administrere Clare. Skibet vedblev også med at være registreret i NIS, det norske skibsregister.

Fragtfærgen var lejet ud til bl.a. DFDS og Scandlines, og tjente gode penge til Linie 3 og Wenkens. I 1997 fik de danske skibsredere ifølge regnskaberne for NL Group I/S 232.000 kr. i lejeindtægter. Året efter var indtægten steget til 4,3 millioner kr. I 1999 tjente man fire millioner kr., men måtte bruge 774.000 kr. til dokning (istandsættelse) af skibet. Sidste år gik det så galt.

Efter at Clare havde indsejlet en million kr., brød motoren sammen. Der blev brugt mange penge på at forsøge at reparere den, men det viste sig, at det var nødvendigt at spendere yderligere syv millioner kr. for at få fragtfærgen til at sejle igen.

Får rygter til at svirre
Det ville Linie 3 og deres manager ikke. I stedet har de solgt Clare for kun 2,5 millioner kr.

På blot tre år er fragtfærgens værdi blevet forringet med omkring 25 millioner kr. En reduktion på mere end 90 procent. Selv om priserne på skibe svinger i takt med fragtraterne, så er et så stort tab på så kort tid alligevel højst usædvanligt.

Det har fået rygterne til at svirre i shippingbranchen, fordi den uhørt lave pris giver en ekstraordinær afskrivning i NL Group I/S, som statsautoriseret revisor Kent Hedegaard har opgjort til 22,5 millioner kr. Og da det drejer sig om et interessentskab, der ikke selv er skattepligtigt, så kan de fire ejere direkte bruge det store fradrag.

Mystikken vil næppe blive mindre af, at Ekstra Bladet i dag kan afsløre, at skibssalget skete via anonyme skuffeselskaber på Bahamas-øerne - langt fra offentligheden og myndighedens søgelys.

Sejler nu på Færøerne
Men den nye ejer fiskeskipper Kresten Hjelm Christensen fra firmaet Fornæs i Grenå bekræfter, at han kun har givet 2,5
mio. kr. for Clare.

- Men husk lige på, at vi også har måtte bruge syv illioner kr. ekstra på motoren. Og så er bådens tilstand endda ikke god nok til, at vi kan blive indregistreret under dansk flag. Det ville koste fire millioner kr. ekstra, erklærer Hjelm Christensen.

I stedet sejler 'Clare' under Bahamas-bekvemmelighedsflag. Skibet ejes ifølge Lloyds skibsregister officielt af selskabet Clare Shipping Co. Ltd. med adresse i Nassau, Bahamas.

- Sælgerne havde selv et Bahamas-selskab, men vi turde ikke overtage det. Man ved aldrig, hvad for noget gammelt lort der ligger i sådan et. Det er bare om at holde fingrene væk. Derfor stiftede vi selv et nyt, siger Hjelm Christensen. Clare arbejder nu for det færøske Smyrill Lines. Det sejlede i går kl. 15 fra Hanstholm havn på vej til Færøerne.
kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen