Ondt eksamensspørgsmål: Sådan tester lærer sine elevers moral

En professor fra University of Maryland tilføjede et ekstra spørgsmål, da hans elever skulle op til hans online-eksamen

Professor Dylan Selterman ville lære sine elever, at deres handlinger går ud over andre, og omvendt. (Arkivfoto: Per Folkver)
Professor Dylan Selterman ville lære sine elever, at deres handlinger går ud over andre, og omvendt. (Arkivfoto: Per Folkver)

’Her har du muligheden for at tjene nogle ekstra point til din afsluttende karakter. Vælg, om du vil have 2 eller 6 point tilføjet til din karakter. Men der er en hage ved det: Hvis mere end 10 procent af dine klassekammerater vælger 6 point, er der ingen, der får nogen point. Jeres svar vil være anonyme for resten af klassen – kun jeg kan se svarene’, havde professor Dylan Selterman fra det amerikanske universitet tilføjet som et sidste test-spørgsmål.

Twitter-brugeren @Shaunhin lagde et billede af eksamensspørgsmålet op. Det har startet en heftig debat på det sociale mede. (Screenshit fra Twitter)
Twitter-brugeren @Shaunhin lagde et billede af eksamensspørgsmålet op. Det har startet en heftig debat på det sociale mede. (Screenshit fra Twitter)
 

En Twitter-bruger lagde et billede af det alternative spørgsmål på Twitter, og det har fået en hel masse reaktioner på det sociale medie.

’Hvad er det for en lærer, der kan finde på sådan noget?’ vil flere gerne vide, mens andre blankt indrømmer, at de klart ville vælge de seks point.

 

Over for ABC News har Dylan Selterman forsvaret sin eksamens-tilføjelse sådan her:

- Ude i virkeligheden, hvis for mange over-bruger en fælles ressource, så lider alle i gruppen under det – ikke kun de mest egoistiske, forklarer han.

- Det er det, jeg vil have, at eleverne lærer af denne øvelse. At deres handlinger påvirker andre, og omvendt.

Indtil videre er det kun lykkedes for én af Dylan Seltermans klasser at få ekstra point ud af eksamens-spørgsmålet.

Hvad ville du svare?

1 af 2 Professor Dylan Selterman ville lære sine elever, at deres handlinger går ud over andre, og omvendt. Det hjorde han ved hjælp af dette ekstra eksamensspørgsmål. (Screenshot fra Twitter)
2 af 2 Professor Dylan Selterman ville lære sine elever, at deres handlinger går ud over andre, og omvendt. (Arkivfoto: Per Folkver)
45 kommentarer
Vis kommentarer